Saturday, May 22, 2010

IDEA ႏွင့္စပ္လ်ဥ္းသည့္ IDEA မ်ား -


Idea ဟူသည္ႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ ပညာရွင္တို႔ ေဝဖန္သံုးသပ္ ေျပာဆိုခဲ့ေသာ စကားမ်ားသို႔မဟုတ္ Idea ႏွင့္စပ္လ်ဥ္းသည့္ ၄င္းတို႔၏ idea ဟူေသာ စကားလံုး၏ အဓိပၸာယ္ကို အနည္းငယ္ ရွင္းလင္းထားဖို႔ လိုမည္ ထင္ပါသည္။ ယခု စာပိုဒ္ထဲတြင္ ပါဝင္သည့္ idea ဟူေသာ အသံုးအႏႈန္းမ်ားသည္ ျမန္မာဘာသာ၌ အေတြးအျမင္၊ အယူအဆ၊ ယံုၾကည္ခ်က္၊ မွတ္ယူခ်က္၊ စိတ္ကူးစိတ္သန္း၊ အထင္အျမင္စသည့္ စကားလံုး မ်ားႏွင့္ အဓိပၸာယ္ခ်င္း နီးစပ္ဆင္တူသည္ဟု ေယဘုယ်ေျပာလိုသည္။
Thursday, 18 March 2010 01:02 |

ယခု စာပိုဒ္တြင္ ေရးသားသည့္အခါ ထိုစကားလံုးမ်ားထဲတြင္ အလ်ဥ္းသင့္ရာကို လည္းေကာင္း၊ တစ္ခါတစ္ရံ idea ဟူေသာ အဂၤလိပ္စကားလံုး အတုိင္းပင္လည္းေကာင္း သံုးႏႈန္းသြားမည္ ျဖစ္ပါသည္။


* * ေရွးဦးစြာ idea ဘာေၾကာင့္ အေရးႀကီးသလဲ။ လူေတြ ေက်ာက္ေခတ္ႏွင့္ အဲသည္မတိုင္မီေခတ္မ်ားမွသည္ ယေန႔အေျခအေနအထိ ေျပာင္းလဲ တိုးတက္လာျခင္းသည္ idea မ်ားေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ တိရစၧာန္ေလာကမွာလည္း သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ အေနအထားမ်ားေပၚ မူတည္ကာ တေရြ႕ေရြ႕ ေျပာင္းလဲသည့္ အီေဗာ္လူရွင္း (evolution) ျဖစ္စဥ္ရွိတာမ်ား သိၾကသည္။ သို႔ေသာ္ လူသား၏ ေျပာင္းလဲမႈ ႏွင့္စာေသာ္ တိရစၧာန္တို႔ အေနအထားက စတင္ျဖစ္ေပၚခ်ိန္မွသည္ မ်ိဳးျပဳတ္ေပ်ာက္ကြယ္သြားခ်ိန္ထိ သည္ အတိုင္း သည္အတုိင္းပဲ ဟုဆိုရေလာက္ေအာင္ အေျပာင္းအလဲ နည္းပါးလွသည္။ လူကော့ မွတ္ဉာဏ္၊ ကြန္႔ျမဴးတတ္ေသာဉာဏ္ႏွင့္ အေၾကာင္းအက်ိဳးကို သိျမင္တတ္ေသာ ဉာဏ္တို႔ေၾကာင့္ စိတ္ကူးစိတ္သန္း (idea) အသစ္ေတြမျပတ္ တီထြင္ ထုတ္လုပ္ခြင့္ရရွိကာ ယင္းစိတ္ကူးစိတ္သန္းတို႔၏ ေရွ႕ေဆာင္မႈျဖင့္ သဘာဝေဘာင္ကိုေက်ာ္ကာ မိမိခရီးလမ္းကို မိမိဘာသာ စီစဥ္ေလွ်ာက္လွမ္းႏိုင္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္လည္း အဂၤလိပ္စာေရး ဆရာႀကီး အိပ္(ခ်)၊ ဂ်ီ၊ ဝဲလ္(စ္) (H.G Well 1866-1946) က အႏွစ္သာရသေဘာေျပာရေသာ္ လူ႔သမိုင္းဟူသည္ အေတြးအျမင္ အယူအဆတို႔၏ သမိုင္းပင္တည္း၊ (Human history is, in essence, a history of ideas.) ဟု ဆိုခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ လူမႈေရး၊ ႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြား ေရး၊ သိပၸံ၊ ယဥ္ေက်းမႈစသည့္ လူ႔အဖြဲ႕အစည္း၏ မ်က္ႏွာစံု၌ ေခတ္အဆက္ဆက္ ျဖစ္ေပၚခဲ့ေသာ အေျပာင္းအလဲေတြသည္ ျပင္ပမွာ တကယ္မျဖစ္မီ လူတို႔၏ ဦးေခါင္းထဲ၌ စိတ္ကူးစိတ္သန္းမ်ား၊ အေတြးအႀကံမ်ား၊ ယံုၾကည္ခ်က္မ်ားအျဖစ္ စတင္ေပၚေပါက္ခဲ့သည္ဟု ဆိုလိုျခင္း ျဖစ္သည္။ တစ္နည္းအားျဖင့္မူ၊ ယေန႔ ကမာၻသည္ ေခတ္အဆက္ဆက္ ထြန္းကားေပၚေပါက္ခဲ့သည့္ ေျမာက္ျမားစြာေသာ လူ႔အေတြ႕အႀကံ၊ အယူအဆတို႔ သြန္းေလာင္းပံုေဖာ္ခဲ့သည့္ ကမာၻျဖစ္သည္ဟု ဆိုႏိုင္ သည္။ အေမရိကန္ သမၼတတစ္ဦးျဖစ္သူ ဂ်ိမ္း(စ)ဂါးဖီးလ္ (James A.Garfield 1831-81) ကမူ သြန္းေလာင္း ပံုေဖာ္သည္ ဆိုသေလာက္ႏွင့္ ေက်နပ္ပံုမရ။ အေတြးအျမင္ အယူအဆမ်ားက ကမာၻကို ထိန္းခ်ဳပ္စီမံလ်က္ ရွိသည္။ (Idea control the world) ဟူ၍ပင္ ဆိုခဲ့သည္။
* * ေခတ္ကာလ အသီးသီးမွာပင္ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းက ေတာင္းဆိုလာသည့္အခါမ်ိဳး၊ တစ္နည္းေျပာေသာ္ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းအတြက္ လိုအပ္လာသည့္အခါမ်ိဳးတြင္ အယူအဆသစ္ေတြ ေပၚထြက္ လာေလ့ရွိသည္။ သို႔ေသာ္ အဲသည္ အသစ္ဆိုတာေတြထဲတြင္ တကယ္သစ္တာေတြလည္း ရွိသည္။ အေဟာင္းထဲက ဆင့္ပြားျဖစ္ေပၚတာေတြ ပါသလို၊ အေဟာင္းေတြပင္ အသြင္တစ္မ်ိဳးႏွင့္ ျပန္လည္ေပၚေပါက္လာတာမ်ိဳးလည္း ရွိတတ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္လည္း idea အမ်ားစုတို႔သည္ အျခား idea မ်ားထဲမွ အဆင့္ဆင့္ေပါက္ဖြားလာသည့္ သား သမီးမ်ား ျဖစ္သည္။ (Most ideas are step-by-step children of other ideas) ဟူ၍ ေအ၊ အက္(ဖ)၊ ေအာ္စဘြန္း (A.f. Osbom) ကဆိုၿပီး၊ အေမရိကန္ ခရစ္ယာန္ဘုန္းေတာ္ႀကီး တစ္ဦးျဖစ္သူ ေအာ္စတင္ ဖဲ့လ္(ပ)(စ) (Austin Phelps 1820-90) ကလည္း အယူအဆ ႀကီးႀကီးမားမားမ်ားမွာ မူရင္းပို္င္ရွင္ သို႔မဟုတ္ စတင္ထုတ္ေဖာ္သူ ရွိေနတတ္သည္ (A great idea is usually original to more than one discoverer.) ဟူ၍ ဆိုခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ အသစ္ျပန္ေပၚလာေသာ အယူအဆေဟာင္းေတြ တန္ခိုးႀကီးတတ္ေၾကာင္း ေဖာ္ျပသည့္ ထင္ရွားေသာ စကားတစ္ခုလည္းရွိသည္။ 'There is nothing so powerful as an old idea whose time has come again'. (သူ႔အခ်ိန္အခါ ျပန္လည္က်ေရာက္လာသည့္ အယူအဆေဟာင္း တစ္ခုေလာက္ တန္ခိုးစြမ္းအား ႀကီးမားေသာအရာ မရွိေပ) ဟူေသာ စကားျဖစ္သည္။ ေျပာၾကားသူက ဘင္၀ပ္တင္ဘာ့ဂ္ (Ben Wattenberg 1933-) ဆိုေသာ ပုဂၢိဳလ္။ ကၽြန္စနစ္တိုက္ဖ်က္ေရး လံႈေဆာ္ေရးသားျခင္းျဖင့္ ထင္ရွားခဲ့သည့္ အေမရိကန္ ဝတၳဳေရး ဆရာမ ဟဲရိယက္ဘီးခ်ာစတိုး (Harriet Beecher Stowe 1811-96) ကလည္း တစ္ေက်ာ့ျပန္ အယူအဆ ေဟာင္းတို႔ အရွိန္အဟုန္ႀကီးတတ္ပံုကို တအံ့တၾသ ေျပာဖူးသည္။ သူက 'By what strange law of mind is it, that an idea long overlooked, and trodden under foot as a useless stone, suddenly sparkles out in new light as a discovered diamond? (ကာလရွည္ၾကာ ေမ့ေလ်ာ့ပစ္ပယ္ကာ အသံုး မဝင္ေသာ ေက်ာက္ခဲတစ္တံုးလို မေလးမစားတက္နင္းျဖတ္ေက်ာ္သြားေနသည့္ idea ေဟာင္းတစ္ခု အျမင္သစ္ အလင္းသစ္ (အေျခအေနသစ္)ေအာက္မွာ ယခုမွ လတ္တေလာေတြ႕ရသည့္ စိန္ပြင့္တစ္လံုးလို ရုတ္တရက္လင္းလက္ ထြက္ေပၚလာတတ္ျခင္းမွာ လူ႔စိတ္၏မည္သို႔ ဆန္းၾကယ္ေသာ သဘာဝမ်ိဳးေၾကာင့္ ေပလဲ) ဟု သူမက ေမးခြန္းထုတ္သည္။
* * အရင္းမူလ ဘယ္ကစသည္ျဖစ္ေစ၊ ကာလေဒသတစ္ခု၌ အသစ္ျဖစ္ေပၚေပါက္လာသည့္ ထူးျခား ေသာ အယူအဆတစ္ခုသည္ အတိုက္အခိုက္ အထိုးအႏွက္ေတြေၾကာင့္ ၄င္းကိုင္တိုင္ရပ္တည္ေတြေၾကာင့္ ၄င္း၏ဂယက္က ရွိရင္းစြဲအယူအဆမ်ားႏွင့္ အသားက်ေနသည့္ လူအမ်ားစုတို႔ အေပၚသက္ေရာက္မႈ ျပင္းထန္ေလ့ရွိသည္။ Civil disobedience (အႏုနည္းအာဏာ ဖီဆန္ေရး) အယူအဆျဖင့္ ထင္ရွားသည့္ အေမရိကန္ ေတြးေခၚရွင္ ေသာရိုး (Henny David Thoreau 1817-62) က အယူအဆသစ္မ်ား ဤကမာၻေျမသို႔ ဝင္ေရာက္လာပံုမွာ အလွ်ံညီးညီးေပါက္ကြဲ ျမည္ဟည္းၿပီး ဥကၠာခဲမ်ား က်ေရာက္လာပံုႏွင့္ ဆင္တူလွသည္။ (New ideas come into this world somewhat like falling meteors, with a flash and an explosion.) ဟု ဆိုသည္။ Idea အသစ္ကို ဝိုင္းဝန္းဆန္႔က်င္တိုက္ခိုက္တတ္ပံုႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ အဂၤလိပ္ေတြးေခၚရွင္ႀကီး ဘာထရန္ရပ္ဆဲလ္ (Bertrand Russell 1872-1970) က (The instinct of conventionally, horror of uncertainty and vested interest, all militate against the acceptance of a new idea) ဟူ၍ ေရးသားခဲ့ဖူးသည္။ အစဥ္အလာကို မူေသစြဲတတ္ေသာ စိတ္၊ ေသခ်ာဂန မသိရေသာ အျခင္းအရာကို စိုးရိမ္ထိတ္လန္႔တတ္ေသာ သဘာဝႏွင့္ ပစၥကၡ အေနအထားတြင္ အထူးအခြင့္အေရး ခံစားေနရမႈမ်ား အားလံုး စုေပါင္းကာ အယူအဆသစ္တစ္ခု လက္မခံျဖစ္ေအာင္ တြန္းလွန္တိုက္ခိုက္တတ္ၾကသည္ ဟူေသာ သေဘာပင္။ လူသမိုင္း သို႔မဟုတ္ အယူအဆတို႔၏ သမိုင္းကိုၾကည့္လွ်င္ အယူအဆသစ္ႏွင့္ အယူအဆသစ္ သမားတို႔အား ျပင္းထန္စြာေဝဖန္တိုက္ခိုက္ျခင္း၊ ရႈတ္ခ်ျခင္း၊ ဖဲၾကဥ္ျခင္း၊ ေထာင္သြင္းအက်ဥ္းခ်ျခင္း၊ မီးရိႈ႕ ကြပ္မ်က္ျခင္း၊ ကားစင္တင္စီရင္ျခင္း အပါအဝင္ ၾကမ္းၾကဳတ္စြာ ႏွိပ္ကြပ္ခဲ့သည့္ျဖစ္စဥ္ျဖစ္ရပ္ေတြ ျပည့္ႏွက္ လ်က္ရွိေၾကာင္း ေတြ႕ရႏိုင္သည္။ စတင္ထြက္ေပၚစဥ္ကာလ အယူအဆသစ္ တစ္ရပ္သည္ ေမြးကင္းစကေလးသဖြယ္ ႏုနယ္ေသာ သေဘာရွိသည္။ သည္အခ်ိန္တြင္ အင္အားတစ္စံုတရာက ႏွိပ္ကြပ္ေသာ္ ခ်က္ခ်င္းပင္ ပ်က္သုဥ္းေၾကျပဳန္း သြားမည္ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္လည္း အဂၤလိပ္စာေရးဆရာ ဆင္ျမဴရယ္ဘတ္တလာ (Samuel Butler 1835-1902) က၊ အယူအဆ သစ္တိုင္းမွာပင္ ကေလးေမြးဖြားရျခင္းႏွယ္ ေဝဒနာႏွင့္ ေဘးအႏၲရာယ္မ်ား ေရာယွက္ပါဝင္ ေနတတ္ၿမဲျဖစ္သည္။ (Every new idea has something of the pain and peril of children about it.) ဟူ၍ ဆိုခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ အယူအဆသစ္မ်ားကို တားဆီးေခ်ဖ်က္ရာ၌ အမ်ားဆံုး အသံုးျပဳေလ့ရွိသည့္ ဆင္ေျခတစ္ခုက လူ႔အဖြဲ႕အစည္းအတြက္ အႏၲရာယ္ျဖစ္ေစသည္ ဟူေသာ အခ်က္ျဖစ္၏။ ထံုးစံအားျဖင့္မူ လက္ရွိ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းအတြင္း လႊမ္းမိုးတြင္က်ယ္လ်က္ရွိသည့္အယူအဆ(မ်ား)ႏွင့္ ဆန္႔က်င္ေသာ အယူအဆသစ္ သည္ အႏၲရာယ္တံဆပ္ခတ္ႏွိပ္ျခင္းခံရၿမဲ ျဖစ္သည္။ ႏိုင္ငံေရး စီးပြားေရး ေတြးေခၚရွင္ႀကီး ကားလ္မာ့က္(စ) (Karl Marx 1818-83) ကမူ၊ ေခတ္ကာလတစ္ခုစီ၌ လႊမ္းမိုးတြင္က်ယ္ေနတတ္ေသာ အယူအဆမ်ားဟူသည္ ၄င္းရွိအုပ္စုိးသူ လူတန္းစား၏ အေတြးအျမင္ အယူအဆမ်ားသာ ျဖစ္ရိုးထံုးစံရွိ၏။ (The ruling ideas of each age have ever been the ideas of its ruling class.) ဟု ဆိုခဲ့ရာ ၄င္းအတိုင္းသာ မွန္က ေခတ္ကာလ အယူအဆႏွင့္ဆန္႔က်င္ကြဲလြဲေနေသာ အယူအဆသစ္သည္ အႏၲရာယ္ေပးျခင္းခံရမွာ ေသခ်ာေနေပသည္။ အမ်ားႏွင့္မတူေသာ အယူအဆအတြက္ ျပႆနာတက္ခဲ့သူတစ္ဦး ျဖစ္သည့္အိုင္းရစ္စာေရး ဆရာ ေအာ္စကာဝိုင္းလ္(ဒ) (Oscar Wilde 1854-1900) ကေတာ့၊ အႏၲရာယ္မရွိေသာ အယူအဆ (အႏၲရာယ္ရွိသည္ဟု သတ္မွတ္ျခင္း မခံရေသာ အယူအဆ) ဟူသည္ အယူအဆဟူ၍ ေခၚဆိုျခင္းငွာပင္ မထိုက္၊ (An idea that is not dangerous is unworthy of being called an idea at all.) ဟု ဆိုခဲ့သည္။ အယူအဆသစ္လို႔ဆိုေသး၊ ဘယ္သူကမွလည္း ရွဴးရွဴးရွားရွား ျပႆနာမတက္၊ အားလံုး ေအးေအးေဆးေဆး ဆိုလွ်င္ အလကား၊ ဘာတန္ဖိုးမွ မရွိသည့္ အယူအဆဟု ဆိုလိုျခင္း ျဖစ္သည္။ သည္သေဘာကိုပင္ ေဒးဗစ္ယိုဟို (David Yoho) က အယူအဆ တစ္ရပ္၏ စြမ္းအား အနည္း အမ်ားကို ယင္းအားမည္သည့္ အတိုင္းအတာထိ ခုခံဆန္႔က်င္ၾကသလဲ ဟူသည္ႏွင့္ တိုင္းတာႏိုင္သည္။ (The power of an idea can be measured by the degree of resistance it attracts.) ဟူ၍ ေဖာ္ျပ ခဲ့သည္။ တစ္နည္းဆိုရေသာ္ ေျပာစမွတ္ ျပဳေလာက္ေသာ အယူအဆသစ္မွန္လွ်င္ တံု႔ျပန္သံေတြ က်ယ္ေလာင္ ရမည္ဟူေသာ သေဘာပင္ ျဖစ္သည္။ ၁၉ ရာစု အေမရိကန္ စာေရးဆရာတစ္ဦးျဖစ္သူ ဒလဗ်ဴ၊ အမ္၊ ပကၠ(စ)တန္ (W.M. Paxton) က ကမာၻေလာကထဲအယူအဆေတြ ျဖတ္သန္းဝင္ေရာက္လာသည့္ အသံသည္ အေျမာက္သံထက္ က်ယ္ ေလာင္သည္။ (Idea go booming through the world louder than cannon.) ဟူ၍ ဆိုခဲ့သည္။ အေဟာင္းမ်ားကို ထိုးေဖာက္ ဝင္ေရာက္ ႏိုင္စြမ္းရွိသည့္ အယူအဆသစ္တို႔၏ စြမ္းအားႏွင့္ ပတ္သက္၍လည္း (Thoughts are mightier than armies. (အေတြးအျမင္ အယူအဆတို႔သည္ စစ္တပ္မ်ားထက္ပင္ အင္အား ႀကီးမားသည္။) ဟု ဆိုသည္။ သည္ သေဘာအတိုင္းပင္ ျပင္သစ္ စာေရးဆရာႀကီး ဗစ္တာဟ်ဴးဂိုး (Victor Hugo 1802-85) ကလည္း၊ စစ္တပ္မ်ားျဖင့္ က်ဴးေက်ာ္ဝင္ေရာက္လာသည္ကို ခုခံတားဆီးႏိုင္၏။ အယူအဆမ်ား ဝင္ေရာက္လာျခင္းကိမူ ခုခံတားဆီးျခင္းမျပဳႏိုင္။ (One can resist the invasion of armies; one cannot resist the invasion of ideas.) ဟု ဆိုခဲ့သည္။
* * အယူအဆသစ္ေဖာ္ထုတ္တင္ျပသူ အမ်ားစုပင္ အစကနဦး၌ အရူးေတြ၊ အေတြးေခါင္သူေတြ၊ လူေၾကာင္ေတြ၊ တစ္ယူသန္ တေဇာက္ကန္း ေတြဟု အထင္ခံရ တတ္သည္။ သာမန္ လူအမ်ားစု အယူအဆသစ္ဆိုလွ်င္ ထိတ္လန္႔ခ်င္ၾကသည္။ အခ်ိဳ႕လူမ်ားက်ေတာ့လည္း အယူအဆေဟာင္းဆိုလွ်င္ တစ္ဖက္ေစာင္းနင္းအစြဲအလမ္း (prejudice) ေတြ၊ အသစ္ေတြက်ေတာ့လည္း စိတ္ရူးေပါက္ၿပီး ေလွ်ာက္ေျပာေနတာ (caprice) ေတြဟု ထင္တတ္ၾကသည္။ ဒါေၾကာင့္လည္း အယူအဆသစ္ အေတာ္မ်ားမ်ားတြင္ လူအမ်ားၾကား အေတာ္ျပန္႔သြားၿပီးသည့္ အခါသာ ေနသားတက် ျဖစ္သြားၾကေသာ္လည္း ရုတ္တရက္ အစမွာမူ မၾကားဝ့့ံမနာသာေတြ၊ မၾကံသင့္ မၾကံစည္ရာေတြ၊ ဘယ္လိုမွ မျဖစ္တန္ရာေတြ ျဖစ္ေနတတ္ၾကသည္။ ဥပမာ ... ဒါဝင္၏ အီေဗာ္လူးရွင္း သိအိုရီဆိုလွ်င္ အစပိုင္း၌ အျငင္းအခံုတိုက္ပြဲေတြ အျပင္းအထန္ျဖစ္ပြားခဲ့ၿပီး၊ ေနာက္ပိုင္းက်မွသာ အမ်ား လက္ခံသြားၾကျခင္း ျဖစ္သည္။ သည္မွာပင္လွ်င္ ဒါဝင္အေနႏွင့္ သည္အယူအဆကို စတင္ေတြ႕သိစမွာပင္ ထုတ္ေဖာ္တင္ျပခဲ့သည္ မဟုတ္။ ဘာသာေရးအသိုင္းအ၀ိုင္းက ထြက္ေပၚလာမည့္ ႀကီးမားေသာ ဂယက္ကို ေၾကာက္သျဖင့္ ဆယ္စုႏွစ္ႏွင့္ခ်ီကာ သူအယူအဆကို သိမ္းဆည္း သိုဝွက္ထားခဲ့ရေသးသည္။ သည္ သေဘာကို ရုရွားစာေရးဆရာႀကီး ေဒါ့စတိုယက္(ဗ)စတီး (Fyodor Dostoevsky 1821-81) က The Brothers Karamazov ဝတၳဳတြင္၊ သူတို႔အရင္ ေရွ႕ဘက္ ၁၀ႏွစ္ေလာက္အဖို႔မွာ ဘယ္လိုမွ စဥ္းစားဝံ့စရာ မရွိခဲ့တဲ့ အေတြးအေခၚ အယူအဆေတြလူ႔သမိုင္း တစ္ေလွ်ာက္ ဘယ္ေလာက္ အေျမာက္အျမား ေပၚေပါက္ခဲၿပီလဲ၊ (How many ideas have there been in the history of man which are unthinkable ten years before they appeared?) ဟူ၍ ဇာတ္ေကာင္တစ္ဦး၏ ႏႈတ္မွ တစ္ဆင့္ ေျပာၾကားခဲ့ဖူးသည္။ စင္စစ္ အစပိုင္း၌ အယူအဆသစ္တစ္ခုကို လက္မခံႏိုင္၊ အက်ိဳးသင့္ အေၾကာင္းသင့္ စဥ္းစား ဆင္ျခင္မႈမျပဳႏိုင္ျခင္းသည္ ယခင္လက္ခံထားခဲ့ေသာ သို႔မဟုတ္ အမွတ္မထင္ ေခါင္းထဲ၀င္ေရာက္စြဲကပ္ ေနေသာ အယူအဆမ်ားေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ ဂ်ိဳနသန္ အက္ဒဝပ္(စ) (Jonathan Edwards 1703-58) က the ideas and images in men's minds are the invisible powers that constantly govern them; and to these they all pay universally a ready submission. (လူတို႔ေခါင္းထဲတြင္ ေရာက္ရွိေနသည့္ အယူအဆမ်ား အာရံုပံုရိပ္မ်ားသည္ မျမင္ရေသာ တန္ခိုးစြမ္းအားရွင္မ်ားအျဖစ္ လူကို မျပတ္စိုးမိုးခ်ဳပ္ကိုင္ လ်က္ရွိ၏။ ထိုတန္ခိုးရွင္မ်ား ေရွ႕ေမွာက္၌ အခါခပ္သိမ္းပင္ မဆိုင္းမတြ ရိုေသဝပ္တြားၾက၏။ ဟုဆိုခဲ့သည္။ ေခါင္းထဲမွာ စြဲကပ္ေနေသာ အယူအဆတစ္ခုကို မတူေသာ အျခားအယူအဆတစ္ခုျဖင့္ အလြယ္ တကူတိုက္ထုတ္ပစ္၍ မရ။ မိမိ၏မူလ အယူအဆကို ဆန္႔က်င္ေခ်ဖ်က္ေနေသာ သို႔မဟုတ္ မွားယြင္းေၾကာင္း သက္ေသျပေနေသာ အရွိပကတိ အေနအထားေတြ မၾကာခဏ ေတြ႕ရျမင္ရ ဖန္မ်ားေတာ့မွသာ ၄င္းအယူအဆသည္ ယိုင္နဲ႔၍လာ၏။ အဲသည္ အခ်ိန္တြင္ အရွိပကတိႏွင့္ ညီညြတ္ေသာ အယူအဆသစ္ႏွင့္ ေတြ႕ေသာအခါ အသစ္ကို လက္ခံမိတတ္ၾကသည္။ သို႔ေသာ္ခ်က္ခ်င္း မဟုတ္။ အစပထမတြင္ ခုခံ တတ္ေသးသည္။ အေၾကာင္းက မိမိကိုင္စြဲခဲ့ေသာ အယူအဆတစ္ခု မွားယြင္းေၾကာင္း အသိအမွတ္ျပဳရတာ မလြယ္ကူေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ သည္အခ်က္ကို ဂ်ာမန္ စာေရးဆရာႀကီး ေတာမတ္(စ)မန္း (Thomas Mann 1875-1955) က We are most likely to get angry and excited in our opposition to some idea when we ourselves are not quite certain of our own position, and are inwardly tempted to take the other side. (အယူအဆ တစ္စံုတစ္ရာကို မိမိဆန္႔က်င္ေနသည့္ တစ္ၿပိဳင္တည္းမွာ မိမိရပ္တည္ခ်က္ ကလည္း မေသခ်ာ၊ အတြင္းစိတ္ကလည္း တစ္ဖက္သို႔ ခပ္ပါပ္ ျဖစ္လာသည့္ အခါ ကၽြန္ေတာ္တို႔ အထူးသျဖင့္ စိတ္မသက္မသာ ျဖစ္တတ္၊ ေဒါသထြက္ခ်င္တတ္ၾကသည္) ဟူ၍ ေဖာ္ျပခဲ့သည္။
* * အယူအဆသစ္ တစ္ခုအျမစ္တြယ္သြား ျပန္႔ပြားသြားၿပီဆိုလွ်င္ကား အလြယ္တကူ တားဆီး၍မရေတာ့။ သည္တြင္ အဓိက္အခ်က္တစ္ရပ္က အယူအဆက လူေတြ၏ ဦးေႏွာက္ကို လႊမ္းမိုးခ်ဳပ္ကိုင္ သြားတတ္ျခင္း ျဖစ္သည္။ လူတစ္ေယာက္ ေခါင္းထဲတြင္ အခိုင္အမာ ေနရာရသြားေသာ အယူအဆသည္ ၄င္းလူ၏ ယံုၾကည္ခ်က္ ျဖစ္လာသည္။ ထိုအခါ အမ်ားေျပာေလ့ရွိၾကသည့္ ယံုၾကည္ခ်က္အတြက္ ဆိုလွ်င္ အသက္ေပးရန္ပင္ ဝန္မေလးဟူေသာ သေဘာရွိလာသည္။ သည္ျဖစ္စဥ္သေဘာကို ဂ်ာမန္ကဗ်ာစာဆို ဟိုင္းနရစ္(ခ်) ဟိုင္းန္ (Herinrich Heine 1797-1856) က ရႈေထာင့္တစ္မ်ိဳးမွ ယခုလို ေျပာဆိုသည္။ You tak of having an idea; we do not have an idea. The idea has us, and drives us into the arena to fight and die for it, whether we want to or not. (လူေတြစကားေျပာလွ်င္ ကၽြန္ေတာ္တို႔မွာ ဘာအယူအဆရွိသည္ဆိုတာမ်ိဳး ေျပာေလ့ ရွိၾကသည္။ သို႔ေသာ္ တကယ္မွာ အယူအဆကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ ရထားသည္မဟုတ္။ အယူအဆက ကၽြန္ေတာ္တို႔ကို ရရွိထားျခင္းသာ ျဖစ္သည္။ ၿပီး .... ကၽြန္ေတာ္တို႔ လိုလားသည္ ျဖစ္ေစမလိုလားသည္ ျဖစ္ေစ အဲသည္အယူအဆက ကၽြန္ေတာ္တို႔ကို အာဇာနည္ေတြျဖစ္ေအာင္ ဖန္တီးသည္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔အား ႀကီးစြာေသာ ဒုကၡေတြ ေပးသည္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ကို သတ္ကြင္းထဲ ေမာင္းထည့္ၿပီး သူ႔အတြက္ တိုက္ပြဲဝင္ခိုင္း အေသခံခိုင္းသည္၊) ဟူ၍/ အယူအဆႏွင့္ ပတ္သက္လွ်င္ လူမ်ာ သတၱိေတြ ဝင္လာတတ္ပံုႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍လည္း အိုင္းရစ္(ရွ)ျပဇာတ္ေရးဆရာႀကီး ဘာနာ့ဒ္ေရွာ (George Benard Shaw 1856-1950) က အဲဒီလူ ဆိုတဲ့ သတၱ၀ါကလည္း သူ႔အတၱအက်ိဳးစီးပြား ကိစၥမွာေတာင္ တုတ္တုတ္မွမလႈပ္ရဲေအာင္ သူရဲေဘာေၾကာင္တဲ့ လူမ်ိဳးျဖစ္ေနေစဦးေတာ့ အယူအဆနဲ႔ ပတ္သက္လာရင္ သူရဲေကာင္းတစ္ေယာက္လို တိုက္ခိုက္တတ္ တယ္ဗ်၊ (This creature Man, who in his own selfish affairs in is a cowared to the backbone, will fight for an idea like a hero) ဟူ၍ တအံ့တၾသ ေလသံႏွင့္ ဆိုဖူးသည္။ အယူအဆ တစ္ခုကို အျမစ္ျဖဳတ္ရန္ ခက္သည့္ေနာက္အေၾကာင္း တစ္ရပ္က အယူအဆျဖန္႔ခ်ိ သူေတြ၊ ျဖန္႔ခ်ိရာမွာ အသံုးျပဳသည့္ စာအုပ္စာတမ္းေတြကို ဖ်က္ဆီးေခ်မႈန္းႏုိင္ေသာ္လည္း အယူအဆ ကိုယ္တိုင္ကိုကား ႀကိဳးေပးကြပ္မ်က္ျခင္း၊ လူသတ္ကုန္းသို႔ ထုတ္၍သုတ္သင္ျခင္း၊ ကားစင္တင္၍ မီးရိႈ႕စီရင္ ျခင္းမ်ား မျပဳလုပ္ႏိုင္ျခင္း ျဖစ္သည္။ ေယးလ္တကၠသိုလ္ အဓိပတိအျဖစ္ေဆာင္ရြက္ခဲ့သူ ဂရစၥဝိုးလ္(ဒ) (Alferd Whitney Griswold 1906-63) က အယူအဆမ်ားကို ေထာင္ခ်ထား၍ မရ။ သမိုင္းထဲမွာၾကည့္လွ်င္ ေရရွည္၌ ပိတ္ပင္ထားဆီး ေရးသမားႏွင့္ အယူအဆကို ခံုရံုးတင္ စီရင္သူမ်ားသာ ရံႈးစၿမဲျဖစ္သည္။ (Ideas won't go to jail. In the long run of history, the censor and the inquisitor have always lost.) ဟူ၍ ဆိုသည္။ သို႔ေသာ္ သူက မိမိ မႀကိဳက္မႏွစ္သက္ေသာ အယူအဆ သို႔မဟုတ္ မေကာင္းဘူးဟု ထင္ျမင္ေသာ အယူအဆကို ေခ်ဖ်က္ႏို္င္မည့္ နည္းလမ္းကိုေတာ့လည္း ေပးခဲ့ပါေသးသည္။ အဲ့ဒါက မေကာင္းေသာ အယူအဆမ်ားကို ေသခ်ာေပါက္ တိုက္ဖ်က္ႏိုင္မည့္ တစ္ခုတည္းေသာ လက္နက္ကား ပိုေကာင္းေသာ အယူအဆမ်ားသာ ျဖစ္ပါသည္။ (The only sure weapon against bad ideas is better ideas.) ဟူသတည္း။


ေဖျမင့္