Wednesday, July 22, 2009

ပုဂံကိုပ်က္စီးၾကသူမ်ား


ပုဂံကိုပ်က္စီးၾကသူမ်ား
ေဒါက္တာသန္းထြန္း ျပဳစုတဲ့ ပုဂံကိုပ်က္စီးၾကတဲ့ လူ/စာရင္း က ၂၅ မတ္လ ၁၂၁၂ ကေနစျပီး ၅ ဇူလိုင္ ၁၉၇၉ အထိပါ။ ၁၉၇၉ ေနာက္ပိုင္း စာရင္းကိုလည္း ျပဳစုခဲ့မယ္လို႕ ယံုၾကည္ပါတယ္။ အေၾကာင္းေၾကာင္း ေၾကာင္႔မထုတ္ျဖစ္တာဘဲျဖစ္ပါလိမ္႔မယ္။ ၁၉၈၀ ေနာက္ပိုင္းကေန ကေန႕အထိ စာရင္းကို လုပ္ဖို႕ကြၽန္ေတာ္တို႕ မ်ိဳးဆက္သစ္ေတြ တာဝန္ရွိပါတယ္။ ေဒါက္တာသန္းထြန္းဟာ ပညာရွင္ စစ္စစ္ျဖစ္လို႕ ဘယ္သူေတြက အဓိကတာဝန္ရွိသူ ရယ္လို႕ အဆင့္သတ္မွတ္ခ်က္(Ranking) မလုပ္ပါဘူး။ ကြၽန္ေတာ္ (Ranking) လုပ္ထားတာရွိပါတယ္။ မွန္ခ်င္မွမွန္ပါလိမ္႔မယ္။ ပုဂံတင္ မဟုတ္ပါဘူး ျမန္မာႏိုင္ငံအႏွံ႕အျပားက ဘုရား၊ ပုထိုး သာသနိက အေဆာက္ဦး၊ ေရွးေဟာင္းအေဆာက္ဦးအားလုံးပါပါတယ္။၁။ မင္း (အုပ္ခ်ဳပ္သူ)၂။ သဘာဝေဘးဒဏ္၃။ ဘုရား ေဂါပက၄။ သဒၵါ တရားထက္သန္သူ ရဟန္း/လူ၅။ သိုက္သမား၆။ ေရွးေဟာင္းသုေတသနသမား၇။ အလုပ္လုပ္သူ လုပ္သား၁။ မင္း (အုပ္ခ်ဳပ္သူ)က်န္စစ္သားဟာ မြန္ေဒသမွာရွိတဲ့ ဘုရားပုထိုး တခ်ိဳ႕ကို ျပင္ဆင္မြမ္းမံျပီးေနာက္ ေရွးကထက္ပိုေကာင္းတယ္ လို႕ေက်ာက္စာေရးထားခဲ့တာရွိပါတယ္။ ပုဂံေနာင္းပိုင္းက တ႐ုတ္ေျပးမင္း ဟာ ဘုရားပုထိုးေတြကို ဖ်က္ျပီး ျမိဳ႕႐ိုးတည္ေဆာက္ပါတယ္။ အဲဒီကစ လာလိုက္တာ ကုန္းေဘာင္ ေခတ္မွာ ပိုဆိုးပါတယ္။ ပုဂံျပည္မွာရွိသမွ်ဘုရား၊ ဆင္းတု၊ နံရံေဆးေရး ၊ အလွဆင္ ေႂကြျပား အပါဝင္ ရွိရွိသမွ် အကုန္ျပင္ပါတယ္။ ျပင္ျပီးတိုင္းလည္းဘဲ ေရွးကထက္သာလြန္တယ္လို႕ေျပာပါတယ္။ဘိုးေတာ္ဘုရားလက္ထက္မွာ ပုဂံအပါဝင္ ျမန္မာတျပည္လုံးမွာရွိတဲ့ ေက်ာက္စာေတြကို အမရပူရ ေရႊ႕ေစတဲ့အခါ အဆိုးဝါးဆုံး အမွားတခုကို က်ဳးလြန္လိုက္တာပါဘဲ။မူရင္းေဒသမသိတဲ့ ေက်ာက္စာေတြေပၚလာတယ္၊၊ ဆင့္ထိုး၊ စပ္ထိုးေက်ာက္စာ ေတြေရးေစျပီး သမိုင္းမွတ္တမ္းေတြကို လြန္လြန္က်ဳးက်ဳး ဖ်က္စီးတယ္။ထီးတင္၊ ထီးျပင္ ရင္း ဘုရားဌာပနာတိုက္ ေဖာက္တာမ်ိဳးကို ကုန္းေဘာင္မင္းဆက္ေတြကစျပီး လုပ္လာတာၾကာေနပါျပီ။၁၉၈၈ ေနာက္ပိုင္း ပုဂံအဝင္အပါ ျမန္မာႏိုင္ငံအႏွံ႕အျပားက ဘုရား၊ ပုထိုး သာသနိက အေဆာက္ဦးေတြကို ထိပါးတဲ့အခါမွာေတာ့ အေျပာဆိုတစ္မ်ိဳးေျပာင္းလာပါျပီ။ေရွးမူမပ်က္၊ေရွးလက္ရာမပ်က္လို႕ ေျပာပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အေျပာႏွင့္ အလုပ္မညီပါ။ ပုဂံက ဘုရားပုထိုးေတြကို မျပင္မေနရ စီမံကိန္းႏွင့္ ျပင္ေစတဲ့အခါမွာ ဘာမွနားမလည္ႏိုင္ေအာင္ျဖစ္ရပါတယ္။၂၀၀၈ မွာသတင္းတပုဒ္ဖတ္လိုက္ရပါတယ္။ ေက်ာက္စာေတြကို ေနရာထပ္ေျပာင္းမယ္တဲ့။ ေရွးေဟာင္းဘုရာေတြကို မျပင္ဘဲပစ္ထားပါလို႕ဆိုလိုတာမဟုတ္ပါ။မေပ်ာက္ဆုံးေအာင္ ထိန္းသိမ္း ( Conservation ) တာရယ္၊ ဆက္ျပီး မျပိဳမပ်က္ေအာင္ ကာကြယ္ ( Preservation )တာရယ္၊ မူရင္းပံုစံမပ်က္ ျပန္တည္ေဆာက္ ( Restoration) လုပ္ရမွာပါ။ တခ်ိဳ႕ကေစတနာ တကယ္ေကာင္းတယ္၊ ၾကိဳးစားတယ္။ ဒါေပသိ ဘုရား၊ ပုထိုး သာသနိက အေဆာက္ဦးေတြကို ျပင္ဆင္တဲ့ အခါ ေရွးေဟာင္းသုေတသနသမား စစ္စစ္၊ သမိုင္းပညာရွင္စစ္စစ္ ေတြရဲ့အၾကံေပးမႈေတြကို ယူဖို႕လိုပါတယ္။ ဒါတင္မကပါ။ ဗိသုကာ ( Architectural) ၊ ကိုယ္ထယ္ ( Structural ) အပါဝင္ တကယ္ကြၽမ္းက်င္တဲ့ သက္ဆိုင္ရာ အင္ဂ်င္နီယာေတြရဲ့ တြက္ခ်က္စီစစ္ ၾကီးက်ပ္မႈေတြ လိုတယ္။ ဒါေတြမပါဘဲ သာမန္ ပန္းရံဆရား ၊ ပန္းခ်ီဆရာေတြ ႏွင့္သာ ျပင္ျပီး ေရွးလက္ရာမပ်က္လို႕ ေျပာတဲ့အခါ စိတ္မေကာင္းယံုက လြဲျပီးဘာမွမတတ္ႏိုင္ပါ။၂။ သဘာဝေဘးဒဏ္ သဘာဝေဘးဒဏ္လို႕ ေျပာတဲ့အခါမွာ မီး၊ ေရ၊ ေလ ၊ငလ်င္ လို႕အဆင့္ခြဲလို႕ရတယ္။ မီးၾကီးေလာင္တာမ်ိဳးကေတာ့ က်န္စစ္သားလက္ထက္ကတည္းက။ယေန႕အထိ မီးေလာင္ရင္ဘာေတြ လုပ္မလဲ( Fire Safety ) ဘယ္လိုျပင္ဆင္ထားရလဲဆိုတာ လုံးဝမရွိပါ။ေခတ္အဆက္ဆက္ ေရတိုက္စားလို႕ ပါသြားတဲ့ ဘုရား ပုထိုးေတြ ေထာင္ခ်ီေနပါျပီ။ ပုဂံျပည္ရဲ့ သုံးပံု တစ္ပံု ေရထဲပါသြားပါျပီ။ ေရတိုက္စားမႈဒဏ္ကာကြယ္ဖို႕ ယေန႕အထိဘာမွမလုပ္ထားပါ။ ကမ္းျပိဳက်တာကို ကိုယ္တိုင္ ၾကည့္ဖူးပါတယ္။ေခတ္အဆက္ဆက္ ေရတိုက္စားလို႕ ဘုရားျပိဳေတာ့မယ္ဆိုရင္ ရြာသားေတြက ဌာပနာတိုက္ေဖာက္ဖို႕သာ အားသန္ေနၾကပါတယ္။ ဘုရားေဘးနားတင္ ကပ္ေနတဲ့ ေက်ာက္စာကိုေတာ့ သတိမရပါ။ေခတ္အဆက္ဆက္ ေရထဲပါသြားတဲ့ ဘုရားဆင္းတု၊ ေက်ာက္စာ အပါဝင္ ပစၥည္းအေတာ္မ်ားမ်ား ဧရာဝတီ ျမစ္ထဲမွာ ရွိေနႏိုင္ပါတယ္။ ေခတ္မွီနည္းပညာ၊ စစ္ပစၥည္းေတြႏွင့္ ျမစ္ေၾကာင္းတေလွ်ာက္လိုက္ရွာရင္ ေတြ႕ရမွာမလြဲပါ။ ေလ ၊ငလ်င္ ကေတာ့ အမ်ားသိတဲ့အတိုင္း ဘာဆိုဘာမွျပင္ဆင္ထားတာမရွိ။ ၃။ ဘုရား ေဂါပကအလုပ္ မလုပ္တာမဟုတ္။ မဟုတ္တာကိုသာလုပ္တယ္။ အလႉခံေကာင္းလို႕ ရတဲ့ဟာကို ဘုရားျပင္၊ ေစတီ ႏွင့္ ရုပ္ပြါးေတာ္ကို ေရႊခ်၊ အာ႐ံုခံတန္ေဆာင္းအသစ္ေဆာက္ ၊ ေစာင္းတန္းအသစ္သြယ္၊ ရင္ျပင္ေတာ္ကို ေက်ာက္ျပားခင္း။သူတို႕ တစ္ခ်က္ လႉပ္လိုက္တိုင္း လက္ရာေဟာင္းေတြပ်က္စီးရတယ္။ ေရွးေဟာင္းသုေတသီေတြက လက္ရာမပ်က္ျပင္ပါလို႕ ဆိုေပမယ့္ နားမေထာင္။ သူတို႕အျမင္ ခိုင္ခိုင္ ခန္႕ခန္႕ရွိေအာင္ဆိုျပီး အလွအပေတြႏွင့္အစားထိုးတယ္။ ႏွစ္စဥ္ဘုရား ပြဲေတြက်င္းပျဖစ္ေအာင္ အားစိုက္တယ္။ ပိုဆိုးတာက ဗုဒၶဘာသာစစ္စစ္ ႏွင့္မဆိုင္တဲ့ တခ်ိဳ႕ အ႐ုပ္ အသစ္ေတြကို အခိုင္အခန္႕ေနရာေပးေေဆာက္လုပ္လာတယ္။ဘာအလုပ္မွမရွိတဲ့ အခါ ဘုရားနံရံက ေရွးေဟာင္းေဆး ပန္းခ်ီေတြကို ေန႕စားအလုပ္သမားေခၚျပီး " ထံုး ပြတ္" ခိုင္းပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္ ပုဂံသြားတဲ့ အေခါက္တိုင္း ေတြ႕ရပါတယ္။သဗၺညု ဘုရား အတြင္းက နံရံကို " ထံုး ပြတ္" တဲ့ အလုပ္သမားတစ္ေယာက္ႏွင့္ လူေတြ႕ေမးျမန္းခဲ့ပါတယ္။ " ေဂါပက" ရဲ့အနက္က ေစာင့္ေရွာက္သူ။ သူတို႕ေစာင့္ေရွာက္တဲ့အထဲမွာ ေရွးပန္းခ်ီ၊ ပန္းပု၊ ရုပ္ပြါးေတာ္၊ အေဆာက္ဦးမပါ " သရီရဓာတု" ဓာတ္ေတာ္သာျဖစ္တယ္။ ၄။ သဒၵါ တရားထက္သန္သူ ရဟန္း/လူေဒါက္တာသန္းထြန္း ျပဳစုတဲ့ စာတမ္းအရ ေခတ္အဆက္ဆက္ ေရွးပန္းခ်ီ၊ ပန္းပု၊ ရုပ္ပြါးေတာ္၊ အေဆာက္ဦးေတြကို မြမ္းမံတယ္ဆိုျပီး ျပင္ဆင္ရင္း ဖ်က္မိရက္သား ျဖစ္တဲ့အထဲမွာ ရဟန္ေတြအမ်ားၾကီးပါတာေတြ႕ရပါတယ္။ဥပမာေျပာရရင္ ပုဂံေခတ္ ဘုရားဆင္းတုေတြဟာ ခါးသိမ္ပါတယ္။ ဒါကို ကုန္းေဘာင္းေခတ္ရဟန္းက အျမင္မသာ၊ အမ်ိဳးသမီး ခါးႏွင့္တူတယ္ ဆိုျပီး အဲဒိခါး ေနရာကို ေရႊခ် ဒါမွမဟုတ္ မံ ျပီးျပင္ပါတယ္။ ပ်က္ေရာ။ဟိုတခ်ိန္ ႏိုင္ငံျခားသား ေရွးေဟာင္းသုေတသန အရာရွိတစ္ေယာက္ရဲ့ မွတ္ခ်က္ မွာ " ထိုကိုယ္ေတာ္ ဆႏၵရွိသေလာက္ျပင္ျပီးရင္ ေရွးလက္ရာ တစ္ကြက္မွ က်န္ေတာ့မွာ မဟုတ္" တဲ့။ဘုရားျပင္တဲ့ ရဟန္းႏွင့္ လူ လက္ရာတူပါတယ္။ေနာက္တစ္ခု လူက ဘာသာသြားလဲဆိုေတာ့ ေရတိုက္စားလို႕ ဘုရားျပိဳေတာ့မယ္ဆိုရင္ ဌာပနာတိုက္ေဖာက္တယ္။ ေရတိုက္မစားဘဲလည္း ေဖာက္တယ္။ ဘုရားဝင္းထဲ၊ ဒါမွမဟုတ္ ေစတီနားကပ္လ်က္ရွိေနတဲ့ အလႉရွင္ရဲ့ ေက်ာက္စာေတြကို လူတခ်ိဳ႕က ဘာေရးထားတယ္ဆိုတာသိတယ္။အလႉစာရင္းထဲက အဖိုးတန္ ေရႊ၊ ရတနာေတြႏွင့္ လုပ္ထားတဲ့ ဆင္းတု၊ ပစၥည္းစာရင္းကို သိျပီး ေလာဘေဇာႏွင့္ ေဖာက္ယူပါတယ္။ ေက်ာက္စာအဆုံးမွာ ေရးထားတဲ့ "က်ိန္စာ" ကိုမဖတ္ပါ။ ဖတ္လဲ မေၾကာက္ပါ။ ေနာက္တစ္ခု ထပ္ေျပာခ်င္တာက ' ပုဂံ' ဟာ အန္ေကာဝတ္ ေက်ာင္းေတာ္လို ႏွစ္ရာေပါင္းမ်ားစြာ လူမေန၊ လူမသိ ေပ်ာက္ေနျပီး ျပန္ေပၚလာတာမ်ိဳးမဟုတ္။ သမိုင္း အၾကိဳကာလ ကတည္းက ယေန႕အထိ လူသားမ်ိဳးဆက္ေပါင္းမ်ားစြာ ေနလာခဲ့တဲ့ေနရာပါ။ အဲဒိလူေတြရဲ့ စားဝတ္ေနေရးေၾကာင့္လည္း ပုဂံဟာ ပ်က္ရတယ္။ ၅။ သိုက္သမားအမွတ္မထင္ ေတြ႕ရတာက သိုက္သမားေတြဟာ တခ်ိဳ႕ ေရွးေဟာင္းသုေတသနသမားေတြထက္ ပိုၾကိဳးစားျပီး အလုပ္လုပ္တယ္။ ေရွးေဟာင္း ျမိဳ႕ေတာ္၊ ေနရာ၊ ဘုရားေတြ မွာ ေရွးေဟာင္းသုေတသနသမားေတြ တူးတိုင္းထင္သေလာက္ ဘာမွမေတြ႕။ေရွ႕က သိုက္သမားေတြမလိုခ်င္လို႕ ပစ္ထားတာေတြကို လိုက္ေကာက္ရသလိုပါ။ အဲဒိသိုက္သမားေတြထဲမွာ ပညာတတ္ေတြလည္းပါတယ္။ တခ်ိဳ႕ လူေတြ...... လူေတြ.....ပါတယ္။ သူတို႕ေရာင္းလိုက္တဲ့ အတြက္ေၾကာင့္ ေရွးပစၥည္းေတြ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္းမွာထက္ ႏိုင္ငံရပ္ျခားမွာ ပိုမ်ားလာတယ္။ ၆။ ေရွးေဟာင္းသုေတသနသမားပုဂံအႏုပညာတန္ဖိုး ထိန္းသိမ္းရန္ စာတမ္းမွာ ေဒါက္တာသန္းထြန္းေျပာထားတာရွိတယ္။ " တခ်ိဳ႕ ေရွးေဟာင္းသုေတသနသမား (Archaeologist)ဟာ ေရွးပစၥည္း (အေဆာက္အအံု) ကိုမူလအတိုင္းရွိေအာင္ (Preservation) လုပ္ဖို႕ သူ႕မွာတာဝန္ရွိေပမယ့္ ဘာေၾကာင့္ရယ္လို႕ မေျပာဘဲ အဲဒီတာဝန္ကို ေလးေလးနက္နက္ မေဆာင္ရြက္ရင္ ကြၽန္ေတာ္တို႕မွာ အံ့ဩတာက လြဲလို႕ ဘာမွ်မလုပ္ႏိုင္ေတာ့ပါ" တဲ့။ထိန္းသိမ္းရန္ အပါဝင္၊ တူးေဖာ္ရန္ဆို တာလည္းပါပါေသးတယ္။ တူးျပီးတိုင္းလည္း အမ်ားသိေအာင္ အစီရင္ခံစာထုတ္ဖို႕လိုပါတယ္။ဦးေအာင္ေသာ္ျပီးေနာက္ လူသိမ်ားထင္ရွားတဲ့ တူးေဖာ္မႈမ်ိဳး ေနာက္ထပ္လုပ္ရပါမယ္။ အစီရင္ခံစာတင္တဲ့အခါမွာလည္း အရွိကို အရွိ၊ အမွန္ကို အမွန္အတိုင္း ျဖစ္ဖို႕လိုပါတယ္။ တူးေဖာ္တဲ့အခါမွာ ပါဝင္ၾကတဲ့ အလုပ္သမားေတြကိုလည္း မျပတ္ၾကီးၾကပ္ဖို႕လိုပါတယ္။သူတို႕ေပါ့ဆမႈေၾကာင့္ တူးေဖာ္ရင္းဖ်က္စီးမိရက္သားျဖစ္တတ္တဲ့ သာတကေတြ အမ်ားၾကီးရွိပါတယ္။အသုံးျပဳတဲ့ ပစၥည္း၊ ဓာတုေဗဒ ပစၥည္းေတြရဲ့ အခ်ိန္အဆ၊ အတိုင္းအဆ ကိုေသေသခ်ာခ်ာသိထားဖို႕လိုပါတယ္။ ယူနစ္စကို ရဲ့လမ္းညြန္မႈကို ယူရပါမယ္။ ယူနစ္စကိုစာရင္းဝင္ ကေမ႓ာဒီးယားတို႕ ၊ ထိုင္း အယုႏၵယ တို႕ကိုေလ့လာဖို႕လိုပါတယ္။ ဟိုအရင္ ကိုလိုနီေခတ္တုန္းကေလာက္ အလုပ္လုပ္ဖို႕လိုပါတယ္။ ၇။ အလုပ္လုပ္သူ လုပ္သားသူတို႕ေပါ့ဆမႈေၾကာင့္ တူးေဖာ္ရင္းဖ်က္စီးမိရက္သားျဖစ္တတ္တဲ့ သာတကေတြ အမ်ားၾကီးရွိပါတယ္။ အေျခခံအသိ ပညာေပးဖို႕လိုပါတယ္။ ဒီပိုစ္မွာ ေရးထားတဲ့အေၾကာင္းရာေတြ ျပည့္စံုမႈမရွိေသးပါ။ အမွား၊မွန္ကို တာဝန္ယူပါတယ္။
Posted by shae myanmar at 6/07/2009 1 comments Links to this post
Labels:

ပုဂံလက္သစ္ ႏွင့္ ပုဂံလက္သစ္
ေဒါက္တာသန္းထြန္းေရး စာတမ္း ၂ ေစာင္ရွိပါတယ္။ ပုဂံလက္သစ္ ႏွင့္ ပုဂံတန္ဖိုး။အဲဒိစာ တမ္း၂ေစာင္လုံးဖတ္ျပီးတဲ့ေနာက္ ပုဂံ ဘာေၾကာင့္ ကမ႓ာ႕ ေရွးေဟာင္း ယဥ္ေက်းမႈဆိုင္ရာ ေနရာ တစ္ေနရာအျဖစ္ စာရင္းမဝင္လဲဆိုတာ နားလည္လာတယ္။ တျခားအေၾကာင္းရာေတြ ရွိခ်င္ရွိႏိုင္ပါေသးတယ္။ပုဂံလက္သစ္၊ေဒါက္တာသန္းထြန္း စာတမ္းမွာ ၂၅ မတ္လ ၁၂၁၂ ကေနစျပီး ၅ ဇူလိုင္ ၁၉၇၉ အထိ မြမ္းမံ၊ ခိုးယူျခင္း၊ စစ္ဒဏ္၊ ေရဒဏ္၊ မီးဒဏ္၊ ငလ်င္ဒဏ္ ခံရလို႕ပ်က္စီးသြားတဲ့ ပုဂံေခတ္ အႏုပညာလက္ရာေတြရဲ့ စာရင္းျပဳစုထားတာရွိပါတယ္။ပုဂံလက္သစ္ စာတမ္းထဲက စာတခ်ိဳ႕ကို ေအာက္မွာဖတ္ၾကည့္ပါ။အခု အခါမွာ " ဘုရား ေဂါပက" ဆိုသူေတြဟာ အလႉခံေကာင္းတယ္။ အလႉမ်ားမ်ားရရင္ ဘုရားကို အသစ္ျဖစ္ေအာင္ " မြမ္းမံ " မယ္။ မူလလက္ရာမပ်က္ လုပ္ရေကာင္းတယ္လို႕ နည္းနည္းမွ ဂ႐ုမစိုက္ပါ။ သူတို႕အဖို႕ လက္ရာမပ်က္လုပ္ဖို႕ မလိုပါဘူး။ ေရွးက ခုေလာက္ေကာင္းေအာင္ လုပ္တတ္တာမွမဟုတ္ဘဲလို႕ ေျပာမွာ ေသခ်ာတယ္။(ဘုရားေတြကို) ျပင္ဆင္လိုက္ေတာ့ သာသနာ အႏွစ္ငါးေထာင္တိုင္ေအာင္ ေရႊေရာင္တဝင္းဝင္းနဲ႕ ၾကည္ညိုဖြယ္ရွိလိမ့္မယ္လို႕ မင္စာေရးခဲ့ေပမယ့္ သိၾကတဲ့အတိုင္း ၾကာလွအဆုံး လူတစ္သက္ အႏွစ္ႏွစ္ဆယ္အစိတ္ပဲခံမွာျဖစ္ပါတယ္။မသိလို႕ျဖစ္ျဖစ္ သိရဲ့သားနဲ႕ျဖစ္ျဖစ္ ပုဂံေက်ာင္းဘုရား ဆင္းတု နံရံေဆးေရးပန္းခ်ီေတြ ကိုဖ်က္ဆီးခဲ့ၾကသူ ရာေထာင္မက ရွိခဲ့ျပီးပါျပီ။ သူတို႕ဖ်က္လို႕ပ်က္ရတဲ့ ပစၥည္းဟာ ဘယ္ေလာက္အဖိုးတန္တယ္လို႕ သူတို႕ ဂ႐ုမစိုက္ပါ။ အမ်ားစုက အေဟာင္းကိုဖယ္ျပီး အသစ္နဲ႕လဲတာဟာ ဘုရား ၾကည္ညိုသပၸာယ္စရာပိုျဖစ္ထည္းလို႕ ယံုၾကည္ျပီး ဒီလိုလုပ္တာကို " ရဟန္းရွင္လူအမ်ား သိပ္ျပီးဝမ္းေျမာက္ဝမ္းသာ သာဓုအႏုေမာဓနာ ျပဳၾကပါတယ္။ သူတို႕အဖို႕ သာသနာ ငါးေထာင္အဓြန္႕ရွည္ေအာင္ပါဝင္ကူညီေဆာင္ရြက္ခြင့္ရလို႕ ကုသိုလ္အမ်ားၾကီးျဖစ္တယ္လို႕ ယံုၾကည္ေနၾကပါတယ္။မည္သူ႕ကိုမွ် အျပစ္တင္ရန္မရွိပါ။ ကြၽန္ေတာ္တို႕တာဝန္မွာ အလုပ္ၾကိဳးစားကာ မေပ်ာက္ဆုံးေအာင္ ထိန္းသိမ္း( Conservation ) တာရယ္၊ ဆက္ျပီး မျပိဳမပ်က္ေအာင္ ကာကြယ္ ( Preservation )တာရယ္၊ မူရင္းပံုစံမပ်က္ ျပန္တည္ေဆာက္ ( Restoration) တာရယ္ ေရွးပုဂံအတြက္ ဒီသုံးခုကို ျဖစ္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ၾကဖို႕ပဲ ရွိပါတယ္။Ref: ေဒါက္တာသန္ထြန္း စုစည္းတည္းျဖတ္၊ လူထုေဒၚအမာ ၈၀ ျပည့္ ေမြးေန႕၊ လူထုစာအုပ္တိုက္ ၁၉၉၆၊ ႏိုဝင္ဘာ။
Posted by shae myanmar at 6/07/2009 1 comments Links to this post
Labels:
5/23/09

ယူနစ္စကို ႏွင့္ ပုဂံ
ယူနစ္စကို ၾကီးမႉးျပီး ျပဳစုတဲ့ ကမ႓ာ႕ ေရွးေဟာင္းအေမြႏွစ္ စာရင္းမွာ ျမန္မာႏိုင္ငံက ပုဂံ ပါသင့္သလားလို႕ ျမန္မာ တစ္ေယာက္ကို ေခၚျပီးေမးၾကည့္ ရင္ ဘယ္သူမဆို ေျဖမည့္အေျဖကို လူတိုင္း သိေနပါတယ္ ။ဒါေပမယ့္ စာရင္းမွာပါမလာဘူး။ http://whc.unesco.org/en/list မွာ သြားၾကည့္လို႕ရတယ္။ခုထိေတာ့ ျမန္မာ ဒါမွမဟုတ္ ဘားမား က တစ္ခုမွစာရင္း မဝင္ေသးပါ။ ဟိုတေလာကေတာ့ ဘိတ္ကြၽန္းစု ကိုပမာဏစာရင္း တင္တယ္လို႕သိရတယ္။ ဒါေပမယ့္ယဥ္ေက်းမႈ အတြက္မဟုတ္ဘဲ သဘာဝ ပတ္ဝန္းက်င္ ဆိုင္ရာ စာရင္းအျဖစ္ပါ။ ကမ႓ာ႕ ေရွးေဟာင္းအေမြႏွစ္ စာရင္းဝင္ ဗုဒၶဘာသာ ဆိုင္ရာ သာသနိက အေဆာက္ဦး၊ အေဆာက္အံု ေတြရွိတဲ့ ႏိုင္ငံေတြဟာ အခုေတာ့ ဗုဒၶဘာသာဝင္ေတြ မရွိသေလာက္ျဖစ္ေနပါျပီ။ ယူနစ္စကို ၾကီးမႉးျပီး ျပဳစုတဲ့ ကမ႓ာ႕ ေရွးေဟာင္းအေမြႏွစ္ စာရင္းထဲမွာ ပါတဲ့ ဗုဒၶဘာသာ ဆိုင္ရာ သာသနိက အေဆာက္ဦး၊ အေဆာက္အံု ေတြကို တစ္ခုခ်င္းဆီ ေဖာ္ျပသြားပါမယ္။ ပထမ ဆုံးအေနႏွင့္ ဘဂၤလားေဒ့စ္ ႏိုင္ငံ က မဟာယာနဗုဒၶဘာသာ ေက်ာင္းေတာ္ၾကီး " ဆြန္မပူရ မဟာဝိဟာယ" ၇ ရာစုႏွစ္ ဆိုရင္ ျမန္မာ အမ်ားစု သိလိမ္႔မယ္လို႕မထင္ပါ။ ဒီေက်ာင္းေတာ္ၾကီးဟာ ျမန္မာေတြရဲ့ " ပုဂံ " ထက္ ေစာပါတယ္။ ကေမ႓ာဒီးယား " ခမာ " ေတြရဲ့ " အန္ေကာဝတ္ " ေက်ာင္းေတာ္ၾကီးထက္လည္း ေစာပါတယ္။ဆြန္မပူရ မဟာဝိဟာယ ေက်ာင္းေတာ္ၾကီးရဲ့ အရွိန္ဝါ ဂုဏ္သီတင္း ေက်ာ္ေစာမႈဟာ ၁၂ ရာစုအထိ ရွည္ၾကာခဲ့ပါတယ္။ တည္ေဆာက္မႈလက္ရာ ၊ အႏုစိတ္ အတြင္း၊ အျပင္ အလွဆင္ထားတဲ့ လက္မႈပညာလက္ရာ ၊ ဗိသုကာ လက္ရာေတြဟာ သိပ္အဆင့္တန္းျမင့္ပါတယ္။ " ဆြန္မပူရ မဟာဝိဟာရ" ေက်ာင္းေတာ္ၾကီးဟာ ေအဒီ ( ၇၈၁-၈၂၁ ) မွာ အုပ္စိုးခဲ့တဲ့ ဒုတိယေျမာက္ " ပါလ " မင္းဆက္ " ဓမၼပါလမင္း "ေကာင္းမႈပါ။ ဓမၼပါလမင္းၾကီးလို႕ဆိုရင္ ျမန္မာေတြ ၾကားဖူးၾကပါလိမ္႔မယ္။ဖခင္ျဖစ္သူ ပါလမင္းဆက္ကို စတင္တည္ေထာင္ခဲ့တဲ့ " ဂိုးလ္ပါလ" ကိုဆက္ခံသူ ျဖစ္တယ္။ ဓမၼပါလမင္း ရဲ့ အ႐ိုက္ရာကိုေတာ့ သာျဖစ္သူ " ေဒဝပါလ" မင္းကဆက္ခံခဲ့ပါတယ္။ပါလမင္းဆက္ေတြဟာ ဗုဒၶဘာသာဝင္ေတြျဖစ္ျပီး သာသနာကို သိပ္ခ်ီးေျမာက္ပါတယ္။ တိုက္ခိုက္ ေအာင္ျမင္ရာေနရာ ၊ အားဏာစက္ ေရာက္ရာေဒသေတြမွာ ေစတီ ဘုရား ေဆာက္လုပ္လႉဒါန္းေလ့ရွိပါတယ္။ " သီရိ ဆြန္မပူရ သီရိ ဓမၼပါလေဒဝ မဟာဝိဟာရိယာရ ဘိတ္ခူ သခၤါယ " ဘြဲ႕အမည္ ေရးထိုးထားတဲ့ ရြ႕ံေစးေျမ အမွတ္ တံဆိပ္ တူးေဖာ္ရရွိထားလို႕ ဓမၼပါလမင္း ေကာင္းမႈလို႕ဆိုပါတယ္။ " ဆြန္မပူရ မဟာဝိဟာရ " ဟာ သကၠတ ဘာသာစကားျဖစ္ျပီး ျမန္မာလိုျပန္ရင္ " အတုမရွိ မဟာေက်ာင္းေတာ္ၾကီး "ျဖစ္တယ္။ ဒီ " ဆြန္မပူရ မဟာဝိဟာရ "အေၾကာင္းကို ေနာက္ပိုင္းမွာ အက်ယ္ ေရးခ်င္ပါတယ္။အခြင့္ၾကံဳတုန္း ေျပာခ်င္တာက.......ျမန္မာ သမိုင္းေလ့လာသူေတြဟာ ပုဂံ ၊ အနိ႐ုဒၶ ( အေနာ္ရထာ ) မတိုင္ခင္ ျမန္မာ႔သမိုင္း ကို ေလ့လာတဲ့အခါမွာ ဖန္တရာေတ ျဖစ္ေနတဲ့ " တ႐ုတ္" က်မ္း၊ မန္ခ်ဴး က်မ္းေတြ ကိုသာေခတ္ျပိဳင္ မွတ္တမ္းအျဖစ္ အားကိုးတၾကီး ေလ့လာေလ့ရွိပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ အဲဒီ တ႐ုတ္ က်မ္းေတြဟာ စကားလုံး အဓိပၸါယ္ အယူအဆ ၊ အစစ္အေပါက္ အက် မ်ားမွာ ေသျခာပါတယ္။ ေရွးေဟာင္း တ႐ုတ္စာေပ အေရးအသားဟာ သမိုင္းတင္ ေခတ္မွာ ေရးတဲ့အေရးသားႏွင့္ မတူပါ။ ေနာက္ျပီး ဘာသာျပန္သူ ၊ တည္းျဖတ္သူသိပ္မ်ားတယ္။ ျမန္မာ ႏိုင္ငံက ဘိုးေတာ္ဘုရား ( ၁၇၈၁-၁၈၁၉ ) လက္ထက္ မွာ ေရးထိုးခဲ့တဲ့ ဆင့္ထိုး ၊ စပ္ထိုး ေက်ာက္စာေတြလိုဘဲ မမွန္တာေတြပါတတ္တယ္ဆိုတာ သတိထားသင့္ပါတယ္။ အိႏၵိယ ၊ ဘဂၤလား ၊ နိေပါ ၊ ရခိုင္ ဘက္က နာဂရီ ၊ သကၠတ ၊ ဂုပၸတ ႏွင့္ ပါဠိဘာသာ ေရးထိုးထားတဲ့ ေခတ္ျပိဳင္ ေက်ာက္စာေတြ ဟာပိုျပီးတိက် ခိုင္မာမႈရွိလို႕ ေလ့လာရန္သင့္ပါေၾကာင္း။။။။။။ဒီဓာတ္ပံုကို မန္ခ်က္စတာ ( Manchester )ျမိဳ႕အနီး ရိုရ္ေဒး(Rochdale) မွာေနထိုင္တဲ့ ဓာတ္ပံု ပညာရွင္ တစ္ဦးမွေက်းဇူးျပဳသည္။မူရင္း ေနရာ http://www.flickr.com/photos/longsidepies/2299715949/
Posted by shae myanmar at 5/23/2009 2 comments Links to this post
Labels:
5/21/09

ေစ်းကြက္ဝင္ သမိုင္း
ျမန္မာ႔လက္မႈ အႏုပညာ လက္ရာ ပစၥည္းႏွင့္ သမိုင္းသုေတသနဆိုင္ရာ ေရွးေဟာင္း ပစၥည္းေတြ အေၾကာင္းကို ျမန္မာလိုေရးရတဲ့ အေၾကာင္းကေတာ့ ျမန္မာေတြ တန္ဖိုးထားနားလည္ေစခ်င္လို႕ပါ။ဘိုလို ေရးျပီးစာအုပ္ထုတ္ရင္ ျမန္ျမန္နာမည္ၾကီးႏိုင္ပါတယ္။ လူသိပိုမ်ားႏိုင္တယ္။ဒါေပမယ့္ ကြၽန္ေတာ့ ရည္ရြယ္ခ်က္ကျမန္မာေတြ အတြက္ပိုရည္ရြယ္ပါတယ္။ဘာျဖစ္လို႕လဲဆိုေတာ့ ကြၽန္ေတာ္တို႕ ျမန္မာေတြဟာ သမိုင္းသုေတသနဆိုင္ရာ ေရွးေဟာင္း ပစၥည္းေတြကို တန္ဖိုးထားရမွန္း မသိတာကမ်ားတယ္။ေနာက္ျပီး ဒီလို သမိုင္းသုေတသနဆိုင္ရာ ေရွးေဟာင္း ပစၥည္းေတြရဲ့ တန္ဖိုးကို ေသေသခ်ာခ်ာသိတဲ့ ႏိုင္ငံျခားသားအေရအတြက္ဟာ ျမန္မာအေရတြက္ထက္ ပိုမ်ားမလားဘဲ။ခုေခတ္ ျမန္မာလူငယ္ ေတာ္ေတာ္မ်ားဟာ သမိုင္း ကိုစိတ္ဝင္စားတာ နည္းပါတယ္။သမိုင္း ဟာ ပ်င္းရိျငီးေငြ႕ဖြယ္ရာ ဘာသာရပ္အျဖစ္ ယူဆထားၾကပါတယ္။ခုေခတ္ ကေလးငယ္ေတြဟာ က်န္စစ္သား ( ထီးလိႈင္မင္း ) အေၾကာင္းကို မသိေပမယ့္ က်န္ေက်ာင္း ကိုေတာ့သိတယ္လို႕ ဘေလာ့တစ္ခုမွာ ဖတ္ဖူးပါတယ္။ ဘာေၾကာင္႔ပါလဲ။ကေလးမွာ အျပစ္မရွိပါ။ အဲဒိကေလးရဲ့ ပတ္ဝန္းက်င္ က မိဘ၊ ညီအစ္ကို ေမာင္ႏွမေတြကေရာ က်န္စစ္သားကို သိသလားဆိုရင္ သိေတာ့သိတယ္။ ပုဂံ မင္းတစ္ပါးေပါ့။ဒါေပမယ့္ အေသျခာရွင္းျပပါဆိုရင္ ပံုျပင္လိုလို ဘာလိုလို ေတြ႕ကရာ ေလွ်ာက္ေျပာမယ္။ဒါဟာ ျမန္မာ မိသားစု၊ ျမန္မာအသိုင္းဝိုင္းက သိထားတဲ့ ျမန္မာ့သမိုင္းပါ။ဒါျဖင့္ စာေရးဆရာ ေတြကေရာ။သမိုင္း ဆိုတဲ့ စကားလုံးကို သုံးျပီး ပံုျပင္ဆန္ဆန္၊ စိတ္ကူးယဥ္ဆန္ဆန္ ေရးမယ္။ပံုေကာင္းေကာင္း စာရြက္ေကာင္းေကာင္းသုံးမယ္။စာအုပ္ထဲမွာ ေရးထားတာကိုဖတ္ၾကည့္ပါတယ္။ ပုဂံ ၈-၉ ရာစု ေလာက္က တကယ္ရွိမရွိ မေသခ်ာတဲ့ မင္းတစ္ပါး ဟာ ၁၃ ရာစုမွာမွ ေဆာက္လုပ္ျပီးစီးတဲ့ ျမိဳ႕တံခါးဝမွာ ေနာင္ေတာ္ျဖစ္သူ ဘုရင္ကို ယွဥ္ျပိဳင္ထိုးသတ္ဖို႕ စိန္ေခၚတယ္။ ႏိုင္တယ္။ အုပ္ခ်ဳပ္မင္းလုပ္တယ္။ တိုင္းျပည္သာယာတယ္။ဒါမ်ိဳးေရးထားရင္ စာဖတ္သူေတြက သိပ္သေဘာက်ပါတယ္။ သမိုင္းစာအုပ္ ဆိုျပီး ခုတုံးလုပ္တယ္။ သမိုင္းတန္ဖိုးက်ေတာ့ မရွိပါ။ ဒီလိုစာအုပ္မ်ိဳးကို ျမန္မာႏိုင္ငံေက်ာ္ စာေရးဆရာမၾကီး တစ္ဦးကလည္းေရးပါတယ္။အဲဒီစာအုပ္ဟာလည္းသိပ္ေရာင္းေကာင္းပါတယ္။
ကြၽန္ေတာ္မွတ္ခ်က္တစ္ခုေပးမိပါတယ္။ဪ ျမန္မာေတြဟာ သမိုင္းစစ္စစ္ ဆိုတာထက္ စိတ္ကူးယဥ္ဆန္ဆန္ပံုျပင္ဆန္ဆန္ ေတြကိုသိပ္သေဘာက် ႏွစ္ျခိဳက္ပါလားလို႕။သမိုင္းကို ပံုျပင္လုပ္မယ္။ ပံုျပင္ကို သမိုင္းလုပ္မယ္။
Posted by shae myanmar at 5/21/2009 4 comments Links to this post
Labels:

သမိုင္းစကား၊ ပန္းစကား
ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၂၂၇ ခုႏွစ္ တန္ေဆာင္မုန္းလ ( ၁၈၆၅ ႏိုဝင္ဘာ ) ဒဂၤါးစက္ျပီး။ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၂၂၇ ခုႏွစ္ တန္ေဆာင္မုန္းလ ျပည့္ေက်ာ္ ၉ ရက္( ၁၈၆၅ ႏိုဝင္ဘာ ၁၁ ရက္ေန႕ ) ေဒါင္းဒဂၤါး စသြင္းလုပ္။( ေဒါက္တာသန္းထြန္း၊ နယ္လွည့္ရာဇဝင္ ဒုတိယ အတြဲ ၊ မႏၲေလး ရက္စဥ္သမိုင္း ၊ စာမ်က္ႏွာ ၂၁၂ )သမိုင္းဆရာ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားကဒီလို ေဒါင္းဒဂၤါး ( ေဒါင္းတံဆိပ္ပါ ဒဂၤါး) ေတြကို မင္းတုန္းမင္းလက္ထက္ မွာဘဲသြင္းလုပ္တယ္ လို႕ဆိုပါတယ္။ဘိုးေတာ္မင္း လက္ထက္ ကစျပီး ပုဂံမင္း အထိ ဒဂၤါး သြင္းလုပ္ အသုံးျပဳခဲ့ပါေသးတယ္။ အမွတ္တံဆိပ္ပါ မပါကို ဘယ္သမိုင္းဆရာက မွ ထုတ္ေဖာ္ ေထာက္ျပတာ မေတြ႕ရပါ။ဒီ ဒဂၤါးကို ၾကည့္ပါ ၁၂၁၄ ခုႏွစ္ရက္ စြဲပါ ေဒါင္းဒဂၤါး ( ေဒါင္းတံဆိပ္ပါ ဒဂၤါး) လို႕ေတြ႕ရပါမယ္။
သမိုင္းဆရာ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားကေျပာေျပာေနတတ္တဲ့ ဒီလို ေဒါင္းဒဂၤါး ( ေဒါင္းတံဆိပ္ပါ ဒဂၤါး) ေတြကို မင္းတုန္းမင္းလက္ထက္မွာဘဲ သြင္းလုပ္တယ္ ဆိုတဲ့ အေရးသားေတြ သတိထားသင့္ပါျပီ။ကုန္းေဘာင္ေခတ္သုံး ျမန္မာ ဒဂၤါး ေတြကို ထိုင္းႏိုင္းငံ ဘန္ေကာက္ျပတိုက္မွာ ျပထားပါတယ္။ ကိုယ္တိုင္မေရာက္ဖူးေသးလို႕ မျမင္ဖူးေသးပါ။========================================================================== သမိုင္းစကား၊ ပန္းစကား ေခါင္းစဥ္ဟာ ဆရာၾကီး ျမသန္းတင့္ ရဲ့ ေဆာင္းပါးေခါင္းစဥ္ပါ။ ၾကိဳက္လြန္းလို႕ ယူသုံးပါတယ္။ဆရာၾကီး ျမသန္းတင့္ ရဲ့ သမိုင္းစကား၊ ပန္းစကား ဟာ ဖတ္လို႕သိပ္ေကာင္းသလို သမိုင္းအေပၚ တစ္ဘက္သတ္အျမင္ေတြ ဖယ္ရွားဖို႕ရာ ႐ႉေထာင္႔မ်ိဳးစုံက ေထာက္ျပေဝဖန္ေပးထားတယ္။" ေတာင္သမန္ေရႊအင္းက ေလညင္းေဆာ္ေတာ့ " မွာ စုဖုရာလတ္ဟာ ထင္သေလာက္မဆိုးပါ။ဆယ္ေက်ာ္သက္ အရြယ္ မိန္းကေလးတစ္ေယာက္မွာ ျဖစ္ေလ့ ျဖစ္ထရွိတတ္တဲ့ စိတ္သေဘာထားလို႕သာ ေထာက္ျပပါတယ္။သူ႕ေၾကာင္႔ ျမန္မာဘုရင့္ထီးနန္း ပ်က္သေယာင္ ေရးတတ္တဲ့ ျပည္တြင္း၊ ျပည္ပ သမိုင္းဆရာေတြ ရဲ့အျမင္၊ စာဖတ္သူေတြရဲ့အျမင္ ေတြကို စဥ္းစားမႈေပးေစႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။ဘယ္သူ႕ေၾကာင္႔မွ မဟုတ္ပါ ကိုလိုနီ စနစ္ေၾကာင္႔သာ အဂၤလိပ္ လက္ေအာက္ေရာက္ ရတာပါ။ဆရာၾကီး ျမသန္းတင့္ ရဲ့ " သမိုင္းစကား၊ ပန္းစကား" ဟာဖတ္လို႕ သိပ္ေကာင္းေပမယ့္၊ ကြၽန္ေတာ့္ သမိုင္းစကား၊ ပန္းစကား ဟာ ဖတ္မေကာင္းႏိုင္ပါ။- ဒဂၤါးစက္႐ံု ဓာတ္ပံုကို ျမန္မာတိုင္း(မ္) အတြဲ ၂၁ ၊ အမွတ္ ၄၁၄ ( ၁၅-၁၂၊ ၅၊ ၂၀၀၉ ) မွကူယူေဖာ္ျပသည္။- ေဒါင္းဒဂၤါး ပံုကို ေရွးပစၥည္း စုေဆာင္းသူတစ္ဦးမွ ေက်းဇူးျပဳသည္။
Posted by shae myanmar at 5/21/2009 4 comments Links to this post
Labels:
5/17/09

မႏၲေလး အႏွစ္ ၁၅၀
ေရႊမန္းဆီသို႕ တစ္ခါ တစ္ေခါက္ျဖင့္ ေရာက္ေစခ်င္သည္ ............
ဒီသီခ်င္းကို ကြၽန္ေတာ့ အေမ အိမ္မွာေနရင္း အျမဲလို ဆိုညည္းတတ္ေနတတ္ေလ့ရွိလို႕ မႏၴေလးကို ကြၽန္ေတာ္ငယ္ငယ္ ကတည္းက ပံုေဖာ္ၾကည့္ဖူးပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ကြၽန္ေတာ့အေမ ဟာ သူဆိုဆိုေနတတ္တဲ့ အဲဒိသီခ်င္းထဲက မႏၴေလးကို ေနာင္ ႏွစ္အေတာ္ၾကာမွ ေရာက္ဖူးခဲ့တာပါ။ အေမျပန္ေျပာျပတဲ့ မႏၴေလး ဟာ သီခ်င္းထဲက မႏၴေလးႏွင့္ တူေနခဲ့ပါတယ္။ေနာင္ ႏွစ္အေတာ္ၾကာမွ ကြၽန္ေတာ္လဲ မႏၴေလး ကို ေရာက္ဖူးခဲ့တာပါ။ အဲဒီအခ်ိန္မွာေတာ့ အေမ့သီခ်င္း ၊ အေမအားပါးတရ ေျပာျပခဲ့တဲ့ မႏၴေလး ႏွင့္ မတူေတာ့ပါ။
မႏၴေလး ေရာက္တိုင္း ေဂါဝိန္ဆိပ္၊ ေတာင္သမန္အင္း ႏွင့္ မင္းကြန္းဘက္ကို အေရာက္သြားေလ့ရွိပါတယ္။ ေမေရာ ကြၽန္ေတာ္ပါ မႏၴေလးဇာတိ မဟုတ္ပါဘဲ မႏၴေလးကို ခ်စ္တဲ့သူေတြျဖစ္ေနခဲ့တာပါ။
ဒီလိုႏွင့္ မႏၴေလး ႏွစ္ ၁၅၀ ျပည့္ေရာက္လာ တဲ့ မႏၴေလး အေၾကာင္း စာေရးဆရာေတြ ေရးတာကို ျပန္ ေဖာ္ျပခ်င္ပါတယ္။
မႏၴေလး သမိုင္းကို ရသဆန္ဆန္ဖတ္ခ်င္တယ္ဆိုရင္ျဖင့္ ဆရာ ျမသန္းတင့္ေရး
" ေတာင္သမန္ေရႊအင္းက ေလညင္းေဆာ္ေတာ့ " ေဆာင္းပါေပါင္းခ်ဴပ္ကို ဖတ္ေစခ်င္ပါတယ္။ သမိုင္းဆန္ဆန္ ၊ စာတမ္းဆန္ဆန္ ဖတ္ခ်င္ရင္ေတာ့ ဆရာ ေဒါက္တာသန္းထြန္းေရး
" နယ္လွည့္ရာဇဝင္" ေပါင္းခ်ဴပ္ကို သာဖတ္ေပေတာ့။ ဆရာျမသန္းတင့္ရဲ့ " ေတာင္သမန္ေရႊအင္းက ေလညင္းေဆာ္ေတာ့ " စာအုပ္အဖြင့္မွာ ေရးထားတာက
" မႏၴေလး ဟာ ဂရိ ဒ႑ာရီထဲမွာပါတဲ့ ဖီးနစ္ ငွက္နဲ႕တူတယ္။ ဖီးနစ္ငွက္ဟာ ျပာပံုထဲက ျပန္လည္လန္းဆန္းႏုပ်ိဳလာသလို မႏၴေလးဟာလည္း ျပာပံုထဲက ရုန္းထျပီး ႏုပ်ိဳလန္းဆန္းလာတာခ်ည္းပဲ "
ကြၽန္ေတာ္သည္ မႏၲေလးတြင္ ေမြး၍ မႏၲေလးတြင္ ၾကီးျပင္းလာသူတစ္ေယာက္ မဟုတ္သည့္တိုင္ မႏၲေလးကို သေဘာက်ပါသည္။အေရွ႕ဘက္တြင္ မိႈင္းျပာေနေသာ ရွမ္း႐ိုးမ ေတာင္တန္ၾကီး ၊ အေနာက္ဘက္တြင္ ဝိုက္ေခြစီးဆင္းေနသည့္ ဧရာဝတီျမစ္ၾကီးႏွင့္ တကြ ေစတီပုထိုး တို႕ ေဖြးေဖြးျဖဴလ်က္ရွိေသာ စစ္ကိုင္းေတာင္႐ိုး၊ ေျမာက္ဘက္တြင္ မႏၲေလးေတာင္ ႏွင့္ ရန္ကင္းေတာင္ စသည္ ဆြတ္ပ်ံ႕ဖြယ္ ပတ္ဝန္းက်င္ ေၾကာင္႕လည္းျဖစ္ေကာင္းျဖစ္ပါလိမ္႔မည္။ျမိဳ႕႐ိုး ၊ က်ဳံးေျမာင္း ၊ ျပသာဒ္ စသည့္ အတိတ္က ခမ္းနားမႈကို လြမ္းဆြတ္ေနေသာေၾကာင္႔ ျဖစ္ခ်င္ျဖစ္ပါလိမ့္မည္။ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈ အေမြအႏွစ္တို႕ ဆက္လက္ရွင္သန္ဆဲ ရွိရာ ျမန္မာ့ဇာတိသေဘာေၾကာင့္ ျဖစ္ခ်င္လည္းျဖစ္ပါလိမ့္မည္။ မႏၲေလး၏ ကိုယ္ပိုင္မူျဖစ္ေသာ ေဖာ္ေရြပ်ဴငွါမႈေၾကာင္႔ လည္းျဖစ္ခ်င္ ျဖစ္ပါလိမ္႔မယ္။ ဒီလို ဆရာ ျမသန္းတင့္ ေရးထားတာ ကြၽန္ေတာ့ စိတ္သေဘာထားႏွင့္ တစ္ထပ္တည္းက်ပါတယ္။ ===
ျမန္မာေတးသီခ်င္း ကဗ်ာေလာကမွာ မႏၲေလးျမိဳ႕ဘြဲ႕ သီခ်င္းကိုေတာ့ျဖင့္ ဘယ္ျမိဳ႕ဘြဲ႕သီခ်င္းကမွလိုက္မမွီႏိုင္ေလာက္ေအာင္ မ်ားပါတယ္။ နန္းေတာ္ေရွ႕ဆရာတင္ ေရးဖြဲ႕ခဲ့သလို ၊ IC အငဲ ကလည္း ေရးခဲ့ပါတယ္။ျမိဳ႕မျငိမ္း ကေရးဖြဲ႕သလို စိုင္းဆိုင္ေမာလ္ လည္းေရးခဲ့တယ္။ တျခား ေတးေရး၊ ေတးဆိုေတြ လည္းအမ်ားၾကီး ရွိပါေသးတယ္။ ဒါဟာ ျမန္မာေတးသီခ်င္း ကဗ်ာေလာကမွာ မႏၲေလးျမိဳ႕ရဲ့ လႊမ္းမိႈးမႈပါဘဲ။ ဒါျဖင့္ ႏိုင္ငံ ျခားသားေတြဟာေရာ......ျမန္မာျပည္ကို လာျပီးကာမွ မႏၲေလးျမိဳ႕ ကို မေရာက္ဘူးဆိုရင္ လာရက်ိဳးမနပ္ဘူးလို႕ ေျပာစမွတ္ရွိေလရဲ့။ တင္နီဆင္ ဂ်က္ဆီ ရဲ့ သိပ္နာမည္ၾကီးခဲ့တဲ့ ဝတၳဴ " ယြန္း ခင္ခင္ " ႐ုဒ္ယာ့ဒ္ကစ္ပလင္းက " မႏၲေလးသို႕ သြားရာလမ္း "ဂြၽန္မာစတားက " မႏၲေလးကိုျဖတ္သြား ရာလမ္း "အမည္မသိ အဂၤလိပ္ သီခ်င္းေရးဆရာ " မႏၲေလးျမိဳ႕၏ ႏွင္းဆီဝါ "ဒါေၾကာင့္ မႏၲေလးျမိဳ႕ဟာ သမိုင္း ၊ စာ ၊ ကဗ်ာ ၊ ဝတၳဴ ၊ ဂီတ ေတြရဲ့ ျမစ္ဖ်ားခံရာဆိုရင္ မလြန္ဘူးထင္ပါရဲ့ဗ်ာ။
တင္နီဆင္ ဂ်က္ဆီ ရဲ့ " ယြန္း ခင္ခင္ " ဟာ သူ႕သူငယ္ခ်င္း ကို မႏၲေလးေတာင္ ေခၚသြားျပီး မႏၲေလးျမိဳ႕ရဲ့ အလွကို ျပရင္း ဒီလို ေျပာခဲ့ပါတယ္.......
" ၾကည့္စမ္းပါဦး ဖဲင္နီရယ္ ၊ ဘယ္ေလာက္လွသလဲ။ မိစာၦနတ္ဆိုးက အဘဘုရားသခင္ ကို ေတာင္ထိပ္ေခၚသြား ေလာကတစ္ခြင္မွာရွိတဲ့ ဘံုဗိမာန္ေတြကို ျပတယ္ဆိုတာ ဒီလိုေနမွာ ပဲေနာ္ "