Wednesday, July 29, 2009

ႏိုင္ငံေရးနဲ႔ စာေပအႏုပညာ (၃၈) ေခတ္တိုင္းမရိုးတဲ့ မန္လည္ဆရာေတာ္၏ ကဗ်ာ

ထိန္လင္း

ဇြန္ ၂၂၊ ၂၀၀၉
စာေပအႏုပညာေတြမွာ သက္ဆိုင္ရာ ေခတ္ကာလေတြရဲ႕ ႏိုင္ငံေရးအေငြ႔အသက္ေတြ ထင္ဟပ္ေစႏိုင္သလို စာေပအေရးအသားေတြေၾကာင့္လည္း ေခတ္စနစ္ကို တစံုတရာ ေျပာင္းလဲေစႏိုင္တဲ့ သေဘာေတြလည္း ရွိပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ ကဗ်ာလကၤာပဲျဖစ္ျဖစ္၊ တျခား စကားေျပေတြမွာပဲျဖစ္ျဖစ္၊ တျခား အႏုပညာေတြမွာပဲျဖစ္ျဖစ္ အေၾကာင္းအရာတခုခု၊ အျဖစ္အပ်က္တခုခုကို ဦးတည္ေရးသား ဖန္တီးၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ စာေပအႏုပညာေတြမွာ အေၾကာင္းအရာမ်ိဳးစံု ပါဝင္မွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလိုပဲ ေခတ္ကို ထင္ဟပ္ေစတဲ့ စာေပအႏုပညာေတြကလည္း အမ်ားအျပား ပါဝင္ေနမွာ

စာေပအႏုပညာေတြမွာ သက္ဆိုင္ရာ ေခတ္ကာလေတြရဲ႕ ႏိုင္ငံေရးအေငြ႔အသက္ေတြ ထင္ဟပ္ေစႏိုင္သလို စာေပအေရးအသားေတြေၾကာင့္လည္း ေခတ္စနစ္ကို တစံုတရာ ေျပာင္းလဲေစႏိုင္တဲ့ သေဘာေတြလည္း ရွိပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ ကဗ်ာလကၤာပဲျဖစ္ျဖစ္၊ တျခား စကားေျပေတြမွာပဲျဖစ္ျဖစ္၊ တျခား အႏုပညာေတြမွာပဲျဖစ္ျဖစ္ အေၾကာင္းအရာတခုခု၊ အျဖစ္အပ်က္တခုခုကို ဦးတည္ေရးသား ဖန္တီးၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ စာေပအႏုပညာေတြမွာ အေၾကာင္းအရာမ်ိဳးစံု ပါဝင္မွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလိုပဲ ေခတ္ကို ထင္ဟပ္ေစတဲ့ စာေပအႏုပညာေတြကလည္း အမ်ားအျပား ပါဝင္ေနမွာျဖစ္ပါတယ္။

က်ေနာ္တို႔အေနနဲ႔ ေရွးစာဆိုေတြရဲ႕ စာေပေတြကို ေလ့လာတဲ့အခါ ေခတ္ကာလ အေျခအေနေတြကို ေဖာ္ျပတဲ့စာေပေတြ၊ သက္ဆိုင္ရာေခတ္ရဲ႕ ႏိုင္ငံေရးကို ထင္ဟပ္ေစတဲ့ စာေပေတြကို ၾကည့္ၿပီး အတိတ္ကာလ အေနအထားေတြကို မွန္းဆႏိုင္သလို၊ လက္ရွိကာလေတြနဲ႔လည္း ယွဥ္တြဲသံုးသပ္ႏိုင္ပါတယ္။ အေျခခံအားျဖင့္ တခ်ိန္က ေရးသားခဲ့တဲ့ စာေပေတြဟာ အတိတ္ကာလကိုပဲ ထင္ဟပ္ေစလိမ့္မယ္လို႔ ယူဆႏိုင္ေပမယ့္ တခ်ိဳ႔ေသာ စာေပေတြကေတာ့ ေခတ္တိုင္း အခ်ိန္တိုင္း ေခတ္မီေနတာ အသံုးဝင္ေနတာကို ေတြ႔ႏိုင္ပါတယ္။

ဥပမာအားျဖင့္ ဆီးပန္းနီဆရာေတာ္ႀကီး ေရးသားတဲ့ ‘ေသေသာ္မွတည့္ ေၾသာ္ ေကာင္း၏’ဆိုတဲ့ ပါေတာ္မူတမ္းခ်င္းထဲက လကၤာဆိုရင္ ကိုယ့္တိုင္းျပည္ တပါးကြ်န္ဘဝ ေရာက္ရတဲ့အတြက္ အဲဒီဘဝထက္စာရင္ ေသရတာမွ ေကာင္းေသးတယ္လို႔ ေရရြတ္ျမည္တမ္းခဲ့တာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္လည္း ဆိုးဝါးတဲ့ ေခတ္အေျခအေနေတြ ႀကံဳရတိုင္း ႀကံဳရတိုင္း ျပန္လည္ သတိရမိစရာ ျဖစ္ေနပါတယ္။

ဒီထက္ ေရွးက်တဲ့ ပုဂံေခတ္အတြင္း အနႏၱသူရိယ အမတ္ေရးခဲ့တဲ့ ‘သူတည္းတစ္ေယာက္’ အစခ်ီ မ်က္ေျဖလကၤာဆိုရင္လည္း တဦးတေယာက္ ေကာင္းစားဖို႔ တျခားသူက ပ်က္စီးရတတ္တာ၊ လူ႔ဘဝက တိုေတာင္းလြန္းတဲ့အတြက္ ေရႊထီးေရႊနန္းနဲ႔ စံစားေနရတဲ့ ရွင္ဘုရင္ပင္ ျဖစ္ေပမယ့္ ေရမ်က္ႏွာျပင္ေပၚ ခဏေလး တက္ၿပီး ေပ်ာက္သြားတဲ့ ေရပြက္ကေလးလို အခ်ိန္တိုတိုေလးပါပဲ စသျဖင့္ ျဖစ္တတ္တဲ့ သေဘာတရားေတြ၊ တရားသေဘာေတြကို ေရးဖြဲ႔ခဲ့တာပါ။ ဒါေပမယ့္လည္း လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေပါင္း ၈၀ဝ ေက်ာ္က ဒီကဗ်ာဟာ မၾကာခဏဆိုသလို အမ်ားသူငါ ဥပမာေပး သံုးႏႈန္းစရာ ျဖစ္ေနတာ ဒီကေန႔အထိပါပဲ။

ဒီဥပမာေတြကို ၾကည့္ရင္ အႏုပညာ စတင္ဖန္တီးခဲ့တဲ့ ေခတ္အေျခအေန၊ ဖန္တီးဖို႔ ႀကံဳႀကိဳက္တဲ့ အေၾကာင္းေတြက ဥပမာအျဖစ္ ျပန္လည္သံုးစြဲတဲ့ ေခတ္ကာလနဲ႔ တထပ္တည္း မရွိပါဘူး။ ဒါေပမယ့္လည္း မူရင္း အေရးအသား ရွင္းလင္းမႈ၊ အဓိပၸာယ္ျပတ္သားမႈေတြေၾကာင့္ ေနာက္ထပ္ေပးတဲ့ ဥပမာေတြနဲ႔လည္း ကိုက္ညီေနတတ္ပါတယ္။

အခုတပတ္မွာေတာ့ လက္ရွိအေျခအေနနဲ႔ ကိုက္ညီတဲ့ ဥပမာေပးစရာ ကဗ်ာတိုကေလးတစ္ပုဒ္ အေၾကာင္း တင္ဆက္ခ်င္ပါတယ္။ အဲဒီ ကဗ်ာကေတာ့ မန္လည္ဆရာေတာ္ႀကီး ေရးသားခဲ့တဲ့ ကဗ်ာေလးတစ္ပုဒ္ပါ။

မန္လည္ဆရာေတာ္ဆိုတာ ‘မဃေဒဝ လကၤာသစ္’ကို ေရးဖြဲ႔ေတာ္မူခဲ့တဲ့ ဆရာေတာ္ႀကီးပါ။ ဆရာေတာ္ႀကီးကို ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၂၀၃ ခုႏွစ္ (ခရစ္ႏွစ္ ၁၈၄၂) ေႏွာင္းတန္ခူးလဆန္း ၁၂ ရက္ေန႔က မန္လည္ၿမိဳ႔မွာ ဖြားျမင္ခဲ့ၿပီး ၁၂၈၂ ခုႏွစ္ (ခရစ္ႏွစ္ ၁၉၂၀) ဝါဆိုလ သက္ေတာ္ ၇၉ ႏွစ္၊ ဝါေတာ္ ၅၉ ဝါ မွာ ပ်ံလြန္ေတာ္မူခဲ့ပါတယ္။ ဆရာေတာ္ႀကီးဟာ ဘဂၤလီ၊ နာဂရီ၊ သီဟိုဠ္၊ မာဂဓီ စတဲ့ ဘာသႏၱရက်မ္းေတြ၊ ေဗဒင္က်မ္းေတြ၊ ကဗ်ာလကၤာေတြကို တတ္ေျမာက္သူျဖစ္ၿပီး သာသနာေရးဆိုင္ရာ က်မ္းေပါင္း ၂၀ ေက်ာ္ကို ေရးသားျပဳစုခဲ့ပါတယ္။ ဒီလိုပဲ မဂၤလာရတုေပါင္းခ်ဳပ္ အပါအဝင္ ေတးကဗ်ာအမ်ိဳးမ်ိဳးကိုလည္း ေရးဖြဲ႔ခဲ့ပါတယ္။

အခုတင္ျပမယ့္ ဆရာေတာ္ႀကီးရဲ႕ ကဗ်ာကေတာ့ ‘ပတၲျမားေရႊဂူ’ လို႔ အမည္ေပးထားတဲ့ ေလးဆစ္ကဗ်ာကေလး ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီကဗ်ာက ၅၅၀ ဇာတ္ေတာ္ ၂၈၅ ဇာတ္ေျမာက္ျဖစ္တဲ့ မဏိသုကရဇာတ္ကို ယူၿပီး ေရးဖြဲ႔ထားတဲ့ ကဗ်ာျဖစ္ၿပီး လက္ရွိ အေျခခံပညာအထက္တန္း နဝမတန္း ျမန္မာစာ သင္ရိုးမွာ ျပ႒ာန္းထားပါတယ္။
ပတၲျမားေရႊဂူ
ျပစ္မရွိ ျပစ္ရွာ။
လမင္းကို ေခြးေဟာင္လို႔

ေရႊလေရာင္ ေျပာင္မပ်က္တယ္

ထြန္းလ်က္ပင္သာ။
ၿမေရႊဂူ ပတၲျမားကိုလ

ဝက္မ်ားက ျငဴစူစြာ

ညြန္လူးကာ တိုက္နဲ။



ပြတ္ေလေလ

ဂူေရႊမွာ အေရာင္ထြက္တယ္

ေရွးကထက္ကဲ။ ။
ဒီကဗ်ာကို နားေထာင္လိုက္တဲ့အခါ ထိန္ထိန္သာေနတဲ့ လမင္းကို မေက်မနပ္ ေဟာင္ေနတဲ့ ေခြး၊ ပတၲျမားဂူႀကီး အေရာင္ေတာက္ေနတာကို ျငဴစူတဲ့ ဝက္ေတြကို စိတ္အာရံုထဲမွာ ျမင္ႏိုင္သလို ေခြးေဟာင္လို႔ အေရာင္မပ်က္တဲ့ လမင္း၊ ဝက္ေတြက ရႊံ႕ညြန္ေတြနဲ႔ လူးၿပီး အေရာင္မြဲေအာင္ ပြတ္တိုက္ေပမယ့္ တိုက္ေလေျပာင္ေလ အေရာင္ထြက္ေနတဲ့ ပတၲျမားဂူႀကီးတို႔ကိုလည္း ယွဥ္တြဲမွန္းဆႏိုင္မွာျဖစ္ပါတယ္။

တကယ္ေတာ့ ဒီကဗ်ာဟာ ဘာသာေရးကို အေျခခံၿပီး ေရးထားတဲ့ ကဗ်ာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္လည္း ဒီကေန႔ ျမန္မာျပည္မွာ ျဖစ္ပ်က္ေနတဲ့ အေျခအေနေတြနဲ႔ ယွဥ္တြဲၿပီး ေတြးၾကည့္ႏိုင္ပါေသးတယ္။

အမ်ားသိၾကတဲ့အတိုင္း ျမန္မာ့ဒီမိုကေရစီေခါင္းေဆာင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ဆိုရင္ လက္ရွိ စစ္အာဏာပိုင္ေတြက သာမန္ အိမ္ရွင္မတစ္ေယာက္လို သံုးႏႈန္းဆက္ဆံၿပီး တိုင္းျပည္အတြက္ အေရးမပါသလို၊ ဘာအရည္အခ်င္းမွ မရွိသလို ဆက္ဆံတာ နဝတ ေခတ္ကေန ဒီကေန႔အထိပါပဲ။ တဖက္က အဲဒီလို သံုးႏႈန္းေနသလိုပဲ တျခားဘက္မွာေတာ့ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကို အမ်ိဳးမ်ိဳး ဒုကၡေပးခဲ့တာ အသက္ကို ရန္ရွာခဲ့တဲ့အထိပါပဲ။ ဘယ္ေတာ့မွလည္း အေကာင္းမေျပာပါဘူး။ ဒါေပမယ့္လည္း စစ္အာဏာပိုင္ေတြက ဖိႏွိပ္ေလ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ရဲ႕ အရွိန္အဝါက ႀကီးမားေလ၊ စစ္အစိုးရက အမနာပ စကားလံုးေတြနဲ႔ မေကာင္းေျပာေလ ျပည္သူလူထုနဲ႔ ႏိုင္ငံတကာက ပိုၿပီး ၾကည္ညိဳေလးစားေလ၊ ပိုၿပီး ကရုဏာသက္ေလ ျဖစ္ေနပါတယ္။ ရုပ္ရွင္ထဲမွာ တကယ္မဟုတ္ဘဲ သရုပ္ေဆာင္ရတဲ့ လူၾကမ္းသရုပ္ေဆာင္ေတြကိုေတာင္ ပရိသတ္က မေက်မနပ္ မုန္းတီးတဲ့ စိတ္ေတြ ဝင္တယ္ဆိုရင္ အျပင္မွာ တကယ္ပဲ ၾကမ္း၊ တကယ္ပဲ ရိုင္းတဲ့သူေတြကို ၾကည့္ေနတဲ့သူေတြက ဘယ္ေလာက္ေက်နပ္ႏိုင္မလဲ ဆိုတာကေတာ့ ေတြးၾကည့္ရံုနဲ႔ သိႏိုင္ပါတယ္။

ဘယ္လိုပဲေတြးေတြး ထိန္ထိန္သာေနတဲ့ လမင္းရဲ႕ အေရာင္က ေခြးေဟာင္လို႔ မကြယ္သြားႏိုင္သလို၊ ႏြံနစ္တဲ့ ပတၲျမားလိုပဲ ရႊံ႕ႏြံေတြနဲ႔သုတ္လိမ္းရံုနဲ႔ေတာ့ ပကတိ ေတာက္ပေနတဲ့ ပတၲျမားရဲ႕ အေရာင္ကို ဘယ္ေတာ့မွာ ေပ်ာက္ကြယ္ေအာင္ လုပ္ႏိုင္မွာ မဟုတ္ပါဘူး။ ။
(၁၈ ၊ ၅၊ ၂၀ဝ၉)

၂၀ဝ၉ ခုႏွစ္ ေမလ ၂၂ ရက္ ေနာ္ေဝအေျခစိုက္ ဒီမိုကရက္တစ္ျမန္မာ့အသံ၏ ထုတ္လႊင့္ခ်က္အား ျပန္လည္ေဖာ္ျပပါသည္။